جمعی از سناتورهای آمریکا که در پی وضع تحریم های جدید علیه ایران بودند نتوانستند طرح خود در این زمینه را از تصویب سنا بگذرانند.

در پی پافشاری وزیر امور خارجه آمریکا در کنگره این کشور برای توقف تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران، رئیس کمیته امور بانکی سنا اعلام کرد که خواست دولت را در این باره می‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاریها، این طرح بانک های خارجی را که درزمینه نقل و انتقال پول نفت ایران فعالیت دارند هدف قرار داده و راه هایی را برای بستن شکاف های تحریم های موجود پیشنهاد کرده بود.

تیم جانسون، سناتور دموکرات، عصر سه‌شنبه ۱۰ دسامبر، ۱۹ آذر، در بیانیه‌ای گفت: “رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه، دلایل محکمی برای توقف تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران مطرح کرده‌اند”.

رئیس کمیته امور بانکی سنا گفته است این کمیته درباره بررسی تحریم‌های جدید، دست نگه می‌ دارد.

وی و جک لیو، وزیر خزانه داری آمریکا قرار است روز چهارشنبه جلسه ای محرمانه برای هر ۱۰۰ عضو سنای آمریکا بگذارند.

وندی شرمن، مذاکره کننده هسته‌یی ارشد آمریکا در ژنو و دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا نیز قرار است روز پنج شنبه در برابر کمیته بانکداری سنا شهادت بدهند.

در جلسه‌ روز سه شنبه، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها سوالاتی را درباره‌ توافق موقتی بین ایران و گروه ۱+۵ که در تاریخ ۲۴ نوامبر حاصل شد مطرح کردند.

دولت اوباما امیدوار است که این توافق که قرار است ۶ ماه طول بکشد ولی می‌تواند طبق توافق دوجانبه ۶ ماه دیگر تمدید شود زمان کافی برای مذاکره درباره‌ی یک توافق نهایی با ایران، در عرض یک سال را فراهم کند.

تحریم‌های جدید علیه ایران در ماه ژوئیه سال جاری از مجلس نمایندگان آمریکا رای گرفت و اکنون منتظر تصویب در سنای آمریکاست.

هدف این تحریم‌های بیشتر، قطع کامل صادرات نفت و گاز ایران است.

تحریم نفت ایران تاکنون زیان های بسیاری به اقتصاد آمریکا و کشورهای صنعتی تحمیل کرده است. در دو ماه گذشته که طرح تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا و تحت فشار آمریکا به تصویب رسیده است قیمت جهانی نفت حدود ۲۰ دلار معادل ۱۸ درصد افزایش داشته است. افزایش ۱۰ دلاری در قیمت نفت هزینه های انرژی آمریکا را ۱۴۰ میلیارد دلار در سال افزایش می دهد.

به عقیده تحلیلگران افزایش روزافزون قیمت بنزین در آمریکا از زمان تصویب تحریم نفت ایران باعث شده است تا نمایندگان کنگره آمریکا برای وضع تحریم های جدید علیه ایران دو بار فکر کنند.

پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آمریکایی تایم گفته بود وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، “مرگ توافق‌نامه ژنو” خواهد بود.

او هشدار داده بود: “ما هم مجلس داریم. مجلس ما نیز می‌تواند قوانین مختلفی را به تصویب برساند که در صورت شکست مذاکرات جنبه اجرایی به خود گیرد.”