نزدیکی مسکو، آنکارا و تهران سخنرانی های «حزب الله» را تغییر می دهد

ساکنان محله های قدیمی شهر حلب در حال بررسی ویرانی های به جا مانده در منطقه سکونت خود در اثر بمباران جنگنده ها – عکس از رویترز

ساکنان محله های قدیمی شهر حلب در حال بررسی ویرانی های به جا مانده در منطقه سکونت خود در اثر بمباران جنگنده ها – عکس از رویترز

ترکیه سناریویی از سه مرحله برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه مشخص کرد که شامل حمایت از مرزها، عدم اجازه به برپایی دولتی تحت کنترل حزب اتحاد دموکرات کرد، و بازگشت پناهندگان مقیم در کشورهای همسایه می شود.

بینعالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز گذشته در گفتگویی با روزنامه «قرار» ترکیه تأکید کرد: «راه حل در سوریه نزدیک شده است». وی افزود: « در مرحله آتی دولتی مبتنی بر حاکمیت یکی از مولفه های فرقه ای، قومی و منطقه ای ایجاد نخواهد شد». وی گفت هنگامی که دولتی در سوریه تشکیل شود که مبتنی بر مذهب معینی نباشد، این بدین معنا خواهد بود که بشار اسد در دراز مدت کنار خواهد رفت.

در همین راستا، تحولات نظامی در نبرد حلب و نزدیکی اخیر روسیه – ترکیه – ایران، تحولاتی را بر مواضع «حزب الله» و حسن نصر الله دبیر کل آن تحمیل کرد.

قاسم قصیر، پژوهشگر سیاسی لبنانی و کارشناس در امور «حزب الله» و حرکت های اسلامی در اظهاراتی برای «الشرق الأوسط» گفت: «روشی که نصرالله گروه های مسلح در سوریه را خطاب قرار داد، و آن ها را به دلیل اینکه آمریکا از آن ها بهره برداری می کند، به برقراری ارتباط با خود خواند، نشان می دهد تحول بزرگی در سوریه در جریان است».