اعضای هر دو جناح کمیته خارجی مجلس سنای آمریکا درباره طرح اوباما برای حمله به سوریه به بحث نشستند.

اعضای هر دو جناح کمیته خارجی مجلس سنای آمریکا درباره طرح اوباما برای حمله به سوریه به بحث نشستند.

به گزارش خبرگزاریها، رهبران کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کردند به توافقی درباره پیش نویس قطعنامه‌ای دست یافته‌اند که بر اساس آن آمریکا می تواند از نیروی نظامی علیه دولت سوریه استفاده کند.

بر اساس این طرح، عملیات نظامی آمریکا باید حداکثر ۶۰ روز به طول انجامد و در صورت نیاز بر اساس شرایط موجود تا ۳۰ روز افزایش یابد.

این مصالحه که بین سناتور رابرت منندز، رئیس دموکراتیک این کمیته روابط خارجی، و سناتور باب پورکر،‌جمهوری‌خواه ارشد سنا، منعقد شد شامل قیدی است که بر اساس آن استفاده از هر نوع نیروهای نظامی زمینی در سوریه ممنوع است.

این پیش نویس از اوباما می‌خواهد که با کنگره مشورت کند و استراتژی برای مذاکره درباره راه‌حل سیاسی برای مناقشه سوریه به کمیته‌های روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا ارائه کند. در این استراتژی همچنین باید بازبینی تمام اشکال کمک‌ها به شورشیان مخالف دولت بشار اسد نیز گنجانده شود.

اگر این پیش‌نویس روز چهارشنبه در کمیته سنا تصویب شود برای رأی‌گیری نهایی روز ۹ سپتامبر به کنگره ارائه خواهد شد.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز باید طرح خود درباره مجوز استفاده از نیروی نظامی را ارائه کند و سپس قبل از ارائه آن برای امضا توسط باراک اوباما، درباره این دو طرح به اجماع برسد.

پیش تر اوباما در کاخ سفید اعلام کرده بود که آمریکا باید دست به اقدام نظامی علیه رژیم سوریه بزند.

رئیس جمهور آمریکا جمعه گذشته گفت، فرماندهان ستاد مشترک ارتش آمریکا آمادگی ارتش را برای آغاز عملیات نظامی در هر زمانی، به اطلاع وی رسانده اند.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه احتمال اقدام نظامی علیه سوریه بدون مشارکت آمریکا را رد کرد و گفت اگر کنگره به این طرح رأی منفی بدهد، فرانسه از طریق افزایش حمایت‌ها از مخالفان، مسئولیت خود را ایفا می‌کند.

اولاند در صحبت‌های خود گفت رأی کنگره آمریکا به اقدام نظامی علیه سوریه، «بر ائتلافی که قرار است ایجاد کنیم، تاثیر خواهد داشت».

بعضی منابع خبری، این اظهارات را به معنای نوعی عقب نشینی از موضع گیری اولیه اروپایی ها در این زمینه می دانند.

به گفته رئیس‌جمهور فرانسه، اگر کنگره آمریکا به اقدام نظامی رأی منفی بدهد، «فرانسه از طریق حمایت از اپوزیسیون دموکراتیک» مسئولیت خود را ایفا می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه جمعه گذشته گفت استفاده نیروهای حکومت سوریه از تسلیحات شیمیایی ادعایی بی‌معنی است.

جنگ داخلی سوریه تاکنون بیش از صدهزار قربانی به جا گذاشته است که گفته می‌شود کمتر از نیمی از آنان از میان نیروهای دولتی هستند.