فروشگاه سلفریجز

در ضلع شمالی خیابان آکسفورد، در قلب لندن، بنایی قرار دارد که بیش از صد سال است ویترین هایش چشم ها را خیره می کنند. کالاهای عجیب، نایاب و قیمتی؛ رویدادهای غیرمترقبه تنها بخشی از میراث سلفریجز که یکی از مجلل ترین، قدیمی ترین و منحصر به فردترین مراکز خرید جهان است، هستند. سلفریجز تنها محلی برای خرید نیست، بلکه نمونه امروزی بازار مکاره ای است که استثنایی ترین کالاها از سراسر جهان در آن گرد آمده اند تا به دلپذیرترین و سرگرم کننده ترین انحاء به مشتریان و بازدیدکنندگان عرضه شوند.

سالانه میلیون ها گردشگر به این ساختمان سر می کشند تا نایاب ترین محصولات را تماشا و یا خریداری کنند، از سرگرمی ها و مراسمی که برای عموم برگزار می شود بهره مند شوند، و یا در رستوران ها و سالن مواد غذایی آن طعم متفاوت میوه یا غذایی از یک نقطه دور جهان را بچشند.

این ساختمان بهترین مصداق برای مکانی است که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می شود.

در بستنی خوری سلفریجز می توانید بستنی مورد علاقه تان را خودتان درست کنید و انواع طعم ها، مواد و حتی شیر انسان را در آن به کار ببرید. می توانید از سالن غذا، چای و شکلات جوان کننده؛ آب نبات عقرب، یا ودکای کرم ابریشم بخرید؛ یا برای یک بطری شراب ۱۰۰ ساله، شامپاین محتوی طلا، یا سیگار برگ کوبایی اعلا؛ هزاران پوند بپردازید.

در بخش تکنولوژی و محصولات خانگی می توان تلویزیونی که قرار است سه سال دیگر به تولید انبوه برسد را خریداری کرد و یا با آخرین تکنولوژی های لوازم صوتی و تصویری آشنا شد.

می توان یک شیشه عطر ۱۰۰۰ پوندی از عطار معروف فرانسوی، کرید که انحصارا در این مرکز ارائه می شود را پیدا کرد یا در پیشخوان محصولات آرایشی “کلینیک”، آی-پدی برداشت و پس از دریافت مشاوره پوست الکترونیکی، محصولات مرتبط معرفی شده را به طورمکانیزه از دستگاه های پخش کننده دریافت و امتحان کرد.

در کتابفروشی سلفریجز تقریبا هر ماه یک نویسنده برای معرفی کتابش با خریداران و دوستداران محصولات ادبی دیدار می کند. در بخش «خرید ایده ها» مخترعان و مبتکران کلاس ها و جلسات عمومی برگزار می کنند و محصولاتی از آینده به نمایش گذاشته می شوند. در زیرزمین، «خواهران آینده بین» با ورق های تاروت از آینده تان پرده برمی دارند و در طبقه چهارم می توانید از خدمات پوست، مو و زیبایی یا ماساژ بهره مند و یا با فرزندتان برای تماشای شهر اسباب بازی ها ساعت ها غرق در عجایب دنیای کودکان شوید. حتی می توانید از کافه تریای پشت بام سلفریجز غروب آفتاب را بر فراز لندن تماشا کنید یا در ضلع دیگر پشت بام گلف بازی کنید.

در سلفریجز معروف ترین، گران قیمت ترین و منحصر به فردترین محصولات زیبایی و آرایشی، لباس ها، عطریات، زیور آلات، وسایل شخصی و خانگی در زیر یک سقف فراهم آمده اند. حتی اگر حوصله قدم زدن و سیاحت در ۵۰ هزار متر مربع بنای تجاری را ندارید، می توانید مستقیم به سوئیت ویژه خریداران بروید و در ازای هزینه کردن حداقل ۲۰۰۰ پوند، یک خریدار خصوصی برای ۲ ساعت استخدام کنید تا در مورد کالایی که برای خرید مد نظر دارید به شما مشاوره دهد و در حالی که شما مشغول نوشیدن و استراحت هستید کالاهای مورد نظرتان را برای انتخاب از سراسر مرکز خرید برایتان فراهم کند.

ولی این ها همه چیزی نیست که این مرکز خرید را به یک مرکز توریستی تبدیل کرده است و سبب شده که برای دو سال متمادی از سال ۲۰۱۲، از سوی گروه بین المللی مراکز تجاری بهترین مرکز خرید جهان معرفی شود و نیز با کسب رکورد، سالانه یک بیلیون پوند به جیب سهامدارانش سرازیر کند.

سلفریجز یک تجربه فوق العاده است که با شعار نوآوری و با ارائه خدمات حرفه ای و بی عیب و نقص مشتریان مشکل پسندش را راضی نگه می دارد. در سلفریجز همواره اتفاقی درحال وقوع است. از لحظه ای که از یکی از درب های طویل آن وارد شوی گویی پرده از نمایشی فرو افتاده است. نور و رنگ و موسیقی با سرگرمی های غیر منتظره، تجربه ای بی نظیر را به بازدیدکنندگان ارایه می دهند. تعجب نکنید اگر در حال قدم زدن، از فراز بالکن یکی از طبقات یک خواننده معروف اپرا را دیدید که با لباس مجلل ترانه دیو و دلبر را اجرا می کند، یا اگر به بخش لباسهای جین رفتید و دخترانی را دیدید که برای تبلیغ راحتی این لباس ها درحالی که جین بر تن دارن مشغول یوگا هستند. ممکن است یکی ازشخصیت های داستان هری پاتر از کنارتان رد شود، یا دو خبرنگار با ظاهر و وجنات روزنامه نگاران دهه ۷۰ از گوشه ای بیرون بپرند و با میکروفن روشن با شما وارد مصاحبه شوند. هنگامی که از کنار جعبه موسیقی عبورمی کنید اگر یک پوند در آن بیندازید به جای عروسک، زنی گیتار به دست نغمه ای فولکلور و شور انگیز برایتان سر خواهد داد.

در آستانه کریسمس و سال نو میلادی دکور و تزیینات این مرکز تجاری خیره کننده است. در این ایام بابا نوئل در بخش اسباب بازی ها می نشیند و به کودکان بادکنک هایی به اشکال حیوانات می دهد. خریداران خصوصی، لباس جن و پری بر تن می کنند، در گوشه کنار مرکز خرید دختران نیمه برهنه با لباس و هیئت فرشتگان و لبخند بر لب در حالی که رولر اسکیت به پا دارند، از کنار مشتریان عبور می کنند و پسران خوش اندام حرکات آکروباتیک حیرت آور به نمایش می گذارند.

یکی از ویترین های سلفریج در سال 2013

یکی از ویترین های سلفریج در سال ۲۰۱۳

هرماه در هر بخش حداقل یک محصول جدید برای معرفی هست که خریدارانی را از اقصی نقاط جهان به این مغازه بکشاند و همواره محصولاتی از برندهای معروف ارائه می شوند که منحصرا در این مکان یافت می شوند.

حتی ویترین های سلفریجز هرکدام یک تابلوی نقاشی خلاقانه و یا یک تجلی تکنولوژیک یا هنرمندانه اند و حکایتی برای مخاطب دارند. این ویترین ها نه تنها توسط هنرمندان و مبتکران سرشناس طراحی می شوند بلکه عکس آنها در مجلات هنری و طراحی مختلف نظیر VOGUE, NEW YORK TIMES, CREATIVE REVIEW, DESIGN WEEK و بسیاری نشریات دیگر مورد نقد و بررسی قرار می گیرند.

تاریخچه این مرکز خرید تقریبا به اندازه سرنوشت موسس آن حیرت انگیز است. هری گوردون سلفریجز که بازرگانی آمریکای الاصل بود در سفری که در سال ۱۹۰۶ به لندن داشت به فکر افتتاح سلفریج افتاد و هرگزخاک انگلستان را ترک نکرد.

او از پیشگامان بازرگانی مدرن بود که ایده «خرید برای لذت و نه برای رفع نیاز» را مطرح کرد. وی سیاست های تجاری خود را بر مبنای اصول روانشناسانه خرید در نظام سرمایه داری و کالامداری در دنیای مدرن تبیین کرد وشیوه های مدیریتی نوین را در دستور کار خود قرار داد.

یکی از ویترین های سلفریج در سال 2013

مرکز خریدی که وی با سرمایه هنگفت ۴۰۰ هزار پوند بنیان گذاشت در زمان تاسیس مجهز ترین و مجلل ترین مرکز خرید انگلستان بود. ایده های خلاقانه ویترین های سلفریجز تقریبا از آغاز افتتاح سیل تماشاچیان را به این مرکز می کشاند.
هری سلفریج در سال ۱۹۰۹ برای اولین بار یک هواپیما را در ویترین فروشگاه خود به نمایش گذاشت که با استقبال بی سابقه بازدیدکنندگان رو به رو شد. همینطور تلویزیون اولین بار توسط مخترع آن، جان لویی برگ، از ویترین سلفریجز در معرض عموم قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۲ نیز بزرگترین عکس دنیا با ۲ تن وزن که تصاویر شخصیت های فرهنگی و هنری سرشناس را به نمایش می گذاشت، بر قاب دیوارهای این ساختمان قرار گرفت.

هری سلفریجز ثروتی افسانه ای را صرف راه اندازی، گسترش و معرفی این مرکز خرید کرد. هنرپیشگان سرشناس چهره تبلیغات فروشگاه وی شدند و شماره تلفن یک در لندن به این مرکز اختصاص یافت. این فروشگاه در طول جنگ جهانی اول سود کلانی برای وی به ارمغان آورد، هرچند از نیمه های دهه ۳۰ رکود اقتصادی تجارت وی را از بین برد و وی نهایتا به دلیل بدهی های هنگفت به بانک و اداره مالیات مجبور به استعفا شد.

او در سن ۸۹ سالگی در اوج فقر در خانه ای اجاره ای در شرق لندن درگذشت، اما میراث وی تا به امروز از جاذبه ها و افتخارات یکی از زیباترین شهرهای جهان است. از وی کتابی با عنوان «عاشقانه های بازرگانی» برجای مانده که جمله معروف «همیشه حق با مشتری است» از وی در آن نقل شده است. داستان زندگی وی و فروشگاه سلفریجز در سریال تلویزیونی «آقای سلفریج» که در سال ۲۰۱۳ در بریتانیا پخش شد، تاریخچه پرفراز و نشیب این مرکز خرید را روایت می کند و از جزییات و حوادثی که آن را طی ۱۰۰ سال گذشته به بهترین مرکز خرید دنیا بدل کرده است پرده برمی دارد.