تسلیم شدن دهها شورشی و کشف یک مقر اطلاعاتی مخفی

یک یمنی که دختر بچه خود را در آغوش دارد در مقابل ساختمانی در محله التواهی که در اثر نبردها بین مبارزان حوثی و مقاومت مردمی در شهر جنوبی عدن، ویران شده است – عکس از خبرگزاری فرانسه

یک یمنی که دختر بچه خود را در آغوش دارد در مقابل ساختمانی در محله التواهی که در اثر نبردها بین مبارزان حوثی و مقاومت مردمی در شهر جنوبی عدن، ویران شده است – عکس از خبرگزاری فرانسه

مقاومت مردمی وفادار به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، پس از درگیری های سختی در محله استراتژیک التواهی در شهر عدن در جنوب یمن، موفق شدند آخرین سنگرهای دفاعی شورشیان حوثی و نیروهای متحد آن ها، علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن را به دست گیرند.

علی الاحمدی سخنگوی شورای فرماندهی مقاومت مردمی گفت: «مبارزان مقاومت موفق شدند کنترل بیشترین بخش محله التواهی و تأسیسات حیاتی آن را به دست گیرند». وی افزود: «این نیروها قصر ریاست جمهوری ۲۲ می و مقر رادیو و تلوزیون، مقر فرماندهی منطقه چهارم نظامی و پایگاه دریایی را به دست گرفتند». الاحمدی تأکید کرد: « عملیات پاکسازی به صورت گسترده ای برای از بین بردن آخرین بازمانده های حوثی ها و متحدان آن ها در حال انجام است، در عین حال ۴۰ حوثی اسیر شده اند». با این حال، الاحمدی همزمان اشاره کرد که قصر ریاست جمهوری المعاشیق در محله کریتر همچنان در دست شورشیان است. وی همچنین ذکر کرد: «حوثی ها همچنان بر بالای پشت بام ساختمان های محله مستقر هستند اما تعداد آن ها کم است». منابع نظامی حامی هادی اطلاع دادند که نبردها در این محله طی ۲۴ ساعت منجر به کشته شدن ۲۸ تن و زخمی شدن دهها تن دیگر شد که ۱۷ نفر از کشته شدگان از شورشیان و ۱۱ نفر دیگر از نیروهای مقاومت هستند.

از سوی دیگر یک منبع مسؤل به «الشرق الأوسط» گفت که دهها نفر از افراد حامی رئیس جمهور سابق و حوثی ها، پس از حمله زره پوش های مقاومت به محله التواهی خود را تسلیم کردند. برخی منابع دیگر نیز گفتند که عناصر مقاومت مردمی طی عملیات پاکسازی در محله التواهی یک مقر اطلاعاتی مخفی وابسته به حوثی ها را کشف کردند. عناصر مقاومت همچنین پس از محاصره یک منزل در همان محله، کشف کردند که این منزل، مقر مخفی شبکه تلوزیونی «المسیره»، متعلق به حوثی ها است.

اما در راستای آماده سازی برای مدیریت و کنترل شهر عدن پس از آزاد سازی کامل، رئیس جمهور یمن دو مصوبه صادر کرد که در آن ها نایف صالح البکری را به عنوان فرماندار جدید عدن منصوب کرد و احمد سالم ربیع را به عنوان نماینده اول تعیین کرد.

از سوی دیگر عز الدین الاصبحی وزیر حقوق بشر یمن، طی تصریحاتی به «الشرق الأوسط»، از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ، خواست از استان عدن بازدید کنند تا به دقت از واقعیت حقوق بشر در آن جا آگاهی یابند. وی گفت: «دولت دستور کار بازدید کامل را انجام خواهد داد و بر تمامی موانع پیش رو غلبه خواهد کرد».