سفر هیات اروپایی به آنکارا برای جلب رضایت ترکیه در مقابله با داعش

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – عکس از رویترز

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه شماری از مقامات بلندپایه این اتحادیه به ترکیه رفته است تا دولت این کشور را متقاعد کند در جنگ علیه شبه‌نظامیان داعش در سوریه همکاری کند.

استیل یانیدس کمیسر امور بشردوستانه اتحادیه اروپا و یوهانس هان کمیسر توسعه اتحادیه اروپا در این سفر موگرینی را همراهی می کنند.

به گزارش خبرگزاری ها، خانم موگرینی در این سفر دو روزه همچنین از دولت ترکیه می خواهد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را نقض نکنند.

این سفر تنها یک هفته پس از سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به آنکارا صورت می پذیرد، سفری که طی آن پوتین طرح خط لوله انتقال گاز به اروپا (ساوت استریم) را لغو کرد و اعلام کرد به جای آن روسیه قصد دارد با ترکیه برای ایجاد یک قطب گازی همکاری کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این سفر نشانگر «اهمیت راهبردی روابط ترکیه و اتحادیه اروپا ست».

وی همچنین گفته است: «مایلیم با توجه به منافع مشترک و چالش های مشترک دو طرف با هم تعامل کنیم.»

استیل یانیدس نیز با صدور بیانیه ای گفته است: «من بار دیگر بر همبستگی اروپا با ترکیه تاکید می کنم به ویژه به این خاطر که ترکیه میزبان بیش از یک میلیون آواره از سوریه و عراق است.»

از سوی دیگر یکی از مقام‌های اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفته است ترکیه باید شبه‌نظامیان خارجی را شناسایی کند و درباره به خطر افتادن امنیت هوایی هشدار دهد.

محدودکردن کمک‌های مالی به گروه‌های مانند داعش و ایجاد محدودیت برای عبور و مرور شبه‌نظامیان از خواسته‌های اتحادیه اروپا از ترکیه است.

ترکیه در مقابل می‌گوید کشورهای اتحادیه اروپا خود باید مانع سفر اروپاییانی شوند که به قصد پیوستن به شبه‌نظامیان اسلامی به منطقه سفر می‌کنند.

خانم موگرینی در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفته است، گرچه بحران سوریه قرار نیست از بروکسل، مقر اتحادیه اروپا حل شود اما این اتحادیه همچنان باید نقش خود را در این بحران ایفا کند از جمله “قدرت دادن به بازیگران دیگری که ممکن است هدایت جریان را به عهده بگیرند.”

در این میان این سفر برای ترکیه که از سال ۲۰۰۵ به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپاست، اهمیت دارد.

فدریکا موگرینی به عنوان مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جایگزین کا‌ترین اشتون، قصد دارد روابط این اتحادیه با ترکیه را متحول کند.

الشرق الاوسط:
Related Post