پس از ۸ سال؛ اولین پرواز هواپیمایی سوریه در تونس به زمین نشست

ابوظبی: مساعد الزیانی

وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات متحده عربی از سرگیری فعالیت‌های سفارت این کشور در دمشق خبر داد و اعلام کرد: «کاردار سفارت از روز گذشته کار خود را در سفارت امارات در سوریه آغاز کرد».
به گزارش الشرق الاوسط، وزارت خارجه امارات با تأکید بر اشتیاق دولت خود برای عادی سازی روابط دو کشور و تقویت نقش عربی در حمایت از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از دخالت‌های منطقه‌ای در روابط کشورهای عربی با سوریه گفت: «امارات متحده عربی خواستار برقراری صلح، امنیت و ثبات در سوریه است».
انور قرقاش وزیر خارجه امارات متحده عربی گفت: «تصمیم‌گیری برای از سرگیری فعالیت‌های سیاسی و دیپلماتیک در دمشق پس از مطالعه دقیق تحولات انجام شد و ما به این باور رسیده‌ایم که مرحله بعدی در سوریه نیازمند حضور و ارتباط عربی با پرونده سوریه است، این امر در راستای حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع سوریه و مردم این کشور است».
گفتنی است اتحادیه عرب در سال ۲۰۱۱ عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورده بود، اما پارلمان عرب در ماه جاری خواستار «بازگشت روابط سوریه با کشورهای عربی» شد، این در حالی است که رسانه‌های رسمی و دولتی مصر ماه‌هاست که این درخواست را تکرار می‌کنند.
به گزارش «الشرق الاوسط» به نقل از منابع اقتصادی سوریه بسیاری از شرکت‌های تجاری و مالی امارات متحده عربی به شکل جدی آماده آغاز فعالیت‌های جدید در سوریه و شرکت در بازسازی این کشور هستند.
از سوی دیگر، اولین هواپیمای سوریه نیز پس از ۸ سال در فرودگاه المنستیر تونس به زمین نشست، هواپیمای هواپیمایی «اجنحه الشام» ۱۵۰ مسافر را برای تور گردشگری یک هفته‌ای به تونس منتقل کرد.
به گزارش منابع رسانه‌ای، شرکت هواپیمایی خصوصی «اجنحه الشام» در نظر دارد یک برنامه زمان‌بندی شده برای سفر به تونس تعیین کند.
گفتنی است طی ۸ سال اخیر که اکثر خطوط هوایی بین دمشق و اروپا و تعداد زیادی از کشورهای عربی بسته شده بود، مردم سوریه مجبور بودند از طریق فرودگاه بیروت به دیگر کشورها سفر کنند.