آلمان و سعودی اختلافات دیپلماتیک را کنار می‌گذارند

دولت آلمان از کنار گذاشتن اختلافات دیپلماتیک با سعودی‌ها و مذاکره برای ازسرگیری روابط حسنه با این کشور خبر داد.

به گزارش الشرق الاوسط، هایکو ماس و عادل الجبیر وزرای خارجه آلمان و سعودی در دیدار با یکدیگر بر لزوم ارتباط هرچه بیشتر دو کشور برای جلوگیری از تکرار سوءتفاهمات تاکید کردند.

دولت آلمان امیدوار است تا سفیر سعودی در این کشور به زودی به برلین بازگردد. آلمانی‌ها همچنین از تلاش برای حل اختلافات دیپلماتیک با سعودی خبر دادند و از مذاکره به عنوان تنها راه پایان دادن به اختلافات نام بردند.
سخنگوی دولت آلمان نیز از دعوت وزارت خارجه سعودی برای سفر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به ریاض خبر داد.
وزارت امور خارجه سعودی این اختلافات را ناشی از سوءتفاهم در فهم مسائل غرب آسیا می‌داند.

در همین خصوص هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان و عادل الجبیر، همتای سعودی وی در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل بر سر بازگشت سفیر این کشور به برلین توافق کردند.

پس از اظهارات زیگمار گابریل، وزیر خارجه سابق آلمان به دنبال نشستش با همتای لبنانی خود، سعودی سفیر خود را در ماه نوامبر از آلمان فراخواند.

ماس از این اظهارات عذرخواهی کرده و گفت: می‌توانستیم برای اجتناب از سوءتفاهم میان آلمان و سعودی در رایزنی‌های خود شفافیت بیشتری داشته باشیم.

مقامات آلمان اعلام کردند، سفیر یعودی طی هفته‌های آتی به آلمان بازمی‌گردد و وزیر خارجه این کشور برای سفر به سعودی برنامه‌ریزی می‌کند.

ماس در نشست خبری مشترک با الجبیر گفت، ریاض نقش حیاتی و محوری در منطقه ایفا می‌کند. آلمان همه تلاش خود را برای تحکیم روابط با ریاض به کار می‌گیرد، چرا که بهبودی روابط با سعودی به نفع دو کشور است.

وزیر خارجه سعودی هم در این نشست از تمایل برلین برای تحکیم روابط خود با ریاض در همه زمینه‌ها استقبال کرد و گفت، دو کشور نقش مهمی در تحقق امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش اصلی در اقتصاد جهانی دارند.

وزیر خارجه سعودی از همتای آلمانی خود برای سفر در نزدیک‌ترین زمان ممکن به ریاض دعوت کرد تا مرحله جدیدی از همکاری مستحکم را در همه سطوح و در راستای منافع دو کشور آغاز کنند.

برلین تأسف لـ{سوء التفاهم} والریاض ترحب بعوده العلاقات

رحبت السعودیه بتصریح وزیر الخارجیه الألمانی هایکو ماس عن أسف بلاده لـ{سوء التفاهم} الذی حدث فی العلاقات بین البلدین، وما أبداه من رغبه فی بذل الجهود کافه لتعزیزها وتکثیف التعاون فی مختلف المجالات. وأکدت الریاض عمق العلاقات الاستراتیجیه مع برلین، {کون