التویجری: برای ایجاد محیطی پویا در بخش خصوصی کار می‌کنیم

ریاض: مساعد الزیانی

محمد التویجری وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی سعودی پرده از تلاش‌هایی برداشت که برای ایجاد فرصت در برنامه خصوصی‌سازی چهار بخش صورت می‌گیرد.
به گزارش الشرق الاوسط، براساس گفته‌های وی این فرصت‌ها پیرو اعلام آمادگی از اکنون تا فصل اول سال ۲۰۱۹ خواهد بود به طوری که وزارت اقتصاد برای این آمادگی و برنامه‌ریزی در این راستا به بازارپذیری، سیاست‌های بازار کار و بازار مالی تکیه می‌کند.
سخنرانی التویجری در شروع جلسه‌ای تحت عنوان «قدرت‌های بازار.. کدام مدل اقتصادی در روند خصوصی‌سازی در آینده بر جهان غلبه خواهد کرد؟» در کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری ۲۰۱۸ بود که کریل دیمتیری مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه، دارین دیویس مدیر اجرایی شرکت «معادن» سعودی و باسم عوض الله مدیر اجرایی شرکت مشاوره‌ای «طموح» در آن شرکت کردند.
التویجری روز گذشته با اشاره به اینکه بخش خصوصی پخته و قوی است تأکید کرد، برنامه خصوصی‌سازی سعودی مورد توجه و اهمیت جهان است.
وی عنوان کرد: «برای ایجاد محیطی پویا و فعال در بخش خصوصی کار می‌کنیم تا بقیه در این برنامه وارد شده و در آن شرکت کنند. سعی می‌کنیم تمام انتظارات در رابطه با خصوصی‌سازی برآورده شده و میزان مشارکت بخش خصوصی در این برنامه بیشتر شود. همچنین بر روی این کار می‌کنیم تا حکومت‌داری و شفافیت بیشتری در همه بخش‌ها برقرار باشد و یک محیط قانونی مناسب ایجاد کنیم تا رشد اقتصادی سعودی رشدی پایدار باشد».
التویجری ادامه داد: «پروژه‌های خود را با شناخت نیازهای سرمایه‌گذاران و خواسته‌های آنها شروع می‌کنیم و از مهم‌ترین گام‌های اولیه‌ای که روی آن کار می‌کنیم برقراری اصل شفافیت در میان سرمایه‌گذاران و مسئولان پروژه‌ها است؛ چرا که ایمان داریم این اصل پایه اصلی شروع برنامه خصوصی‌سازی است».
وی ضمن اشاره به اینکه مرکزی برای ارتباط با سرمایه‌گذاران راه‌اندازی شد که مسئولیت اداره ایده‌های مختلف را بر عهده دارد و به عنوان یک حکومت برای نهادهای دولتی در اجرای فرصت‌ها و سیستم‌ها عمل می‌کند گفت: «عملیات شهرسازی در کشور و سعی در ساخت حدود نیم میلیون واحد مسکونی، برق و آب همه در راستای خصوصی‌سازی صورت گرفته‌است».
وی با تأکید بر اینکه برنامه خصوصی‌سازی نیازمند تعادل مالی و نظامی است که قدرت گنجایش به روزرسانی و نقدینگی را داشته‌باشد، گفت: «سعی می‌کنیم از بهترین شیوه‌های بین‌المللی برای این برنامه استفاده کنیم».
التویجری بر اهیمت برنامه خصوصی‌سازی تاکیده کرده و عنوان کرد این برنامه باعث تحرک بخش‌ها، خصوصاً بخش صادرات می‌شود.
وی توضیح داد (برنامه ملی تغییر و تحول) نیازمند دولتی انعطاف‌پذیر و با صلاحیت است، به خصوص که کارشناسان قانونی و مالی برای موفقیت این برنامه در دسترس هستند.
در این میان، کریل دیمتیری با اشاره به اهمیت الگوی رقابتی و عدالت در برنامه خصوصی‌سازی عنوان کرد موفق‌ترین مدل‌های خصوصی‌سازی، آنهایی هستند که توانایی به وجود آوردن بالاترین ارزش رقابتی ممکن را دارند و کارایی بالا و کیفیت با آن تطابق پیدا می‌کند.
باسم عوض الله نیز ضمن اشاره به اینکه خصوصی‌سازی فقط تبدیل بخش دولتی به خصوصی نبوده بلکه تحولی مطلوب برای بخش‌ها است، تأکید کرد: «ضرورت توضیح ایده خصوصی‌سازی برای مردم به دلیل نامفهوم و پیچیده بودن آن نیست بلکه کسانی وجود دارند که معتقدند خصوصی‌سازی رویدادی ناخوشایند برای همه بخش‌ها، اجتماع و اقتصاد است».
دارین دیویس با تأکید بر منافع خصوصی‌سازی و رشد بخش خصوصی برای بخش‌های دولتی و اقتصاد کشور، نیز عنوان کرد: «خصوصی‌سازی اهمیت ویژه‌ای برای حداکثر بهره‌وری و تقدیم بهترین خدمات به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قائل است».
مدیر اجرایی شرکت «معادن» سعودی اعلام کرد این شرکت در حال برسی فرصت‌ها برای توسعه بخش کالاها در سعودی و جستجوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جهان است.
وی عنوان کرد: «برنامه‌های (معادن) شامل گزینه‌های بیشتری در بخش اکتشاف در سعودی است، به اضافه اینکه قصد توسعه پایه کسب و کار خود در بخش‌های فسفات، طلا و آلومینیوم دارد وهدف آن بالا بردن کیفیت کارهای ما در سعودی است».
وی در خصوص عقد قرارداد تأسیس سومین کارخانه آمونیاک گفت: «این اقدام گام اول پروژه‌ای بزرگ‌تر به ارزش ۶٫۴ میلیارد دلار در طول ۷ سال آینده است. این قرارداد به مثابه مرحله اول پروژه فسفات است که ارزش آن بالغ بر یک میلیارد دلار خواهد بود. در حال حاضر نقدینگی شرکت ۱٫۷ میلیارد دلار است و می‌توانیم به راحتی این مرحله از منافع خاص خود را از لحاظ مالی تأمین کنیم».
گفتنی است شرکت معادن هفته گذشته اعلام کرد قرارداد تأسیس سومین کارخانه آمونیاک خود را با شرکت صعنتی محدود دیلم امضا کرد. قرار است این پروژه در شهر صنعتی راس الخیر اجرا شود و ارزش آن حدوداً ۸۹۲ میلیون دلار است.