سعودی خواستار خروج فوری ایران از سوریه شد

المعلمی: راه‌حل سیاسی، بهترین راه برای حل بحران سوریه است

نیویورک: علی بردی

عبدالله بن یحیی المعلمی نماینده دائم پادشاهی عربی سعودی در سازمان ملل، هرگونه دخالت ایران در سوریه در جهت حمایت از رژیم بشار اسد برای تغییر جمعیتی و پاکسازی قومیتی و فرقه‌ای را محکوم کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، المعلمی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارهٔ سوریه و در راستای استماع گزارش استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، از ایران خواست که فوراً سپاه پاسداران و شبه نظامیان فرقه‌ای خود را از خاک سوریه خارج کند.
نماینده دائم پادشاهی سعودی در سازمان ملل گفت پادشاهی سعودی «حل بحران سوریه را در گرو عملیات نظامی و سلاح شیمیایی نمی‌بیند که کشور و ملت سوریه را با بدترین اشکال نابودی مواجه کرده‌است».
وی همچنین توضیح داد «راه‌حل سیاسی با استناد به قانون شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت، تنها راه‌حل مناسب برای حل بحران سوریه است».
وی با تأکید بر اینکه باید هرچه سریع‌تر کمیته قانون اساسی را برای تدوین قانون سیاسی جدید تشکیل داد و ملت سوریه را در داخل و خارج از آن برای انتخاب دولتی تحت نظارت سازمان ملل متحد دعوت کرد، گفت «کشورهای (مجموعه کوچک سوریه) خواستار شروع به کار فوری کمیته قانون اساسی در طی هفته‌های آینده هستند».
المعلمی همچنین با اشاره به اهتمام پادشاهی سعودی به بحرانی که شهروند سوری با آن از ابتدای درگیری روبه‌رو است اشاره کرد و افزود: سعودی کمک‌ها و حمایت‌های زیادی از ملت سوریه کرده که از جمله آن‌ها ایجاد فرصت‌های کاری برای مردم سوریه در سعودی و تقدیم خدمات پزشکی و آموزشی به آنها است. به اضافه اینکه بیش از ۱۴۰ هزار دانشجو و دانش‌آموز سوری در دانشگاه‌ها و مدارس سعودی تحصیل کرده و از تمامی امکاناتی برخوردارند که دانشجویان و دانش‌آموزان سعودی از آنها برخوردارند.
وی افزود: «کشور من برای متحدکردن معارضان سوریه از طریق کنفرانس ۱ و ۲ ریاض اقدام کرد تا فرصت مذاکره با نظام سوریه را برای آنها به وجود بیاورد و هدف از آن تضمین امنیت و ثبات سوریه و وحدت آن برای جلوگیری از مداخلات خارجی بود. درست همان کاری که کشورهای برادر از جمله امارات متحده عربی، بحرین، اردن و مصر در تقویت نقش عربی برای حل بحران سوریه و حمایت از ملت سوریه با تمامی امکانات و قدرت ممکن انجام دادند».
نماینده دائم پادشاهی سعودی در سازمان ملل با اشاره به دخالت‌های ایران در تغییر بافت جمعیتی و فرقه‌ای سوریه و حمایت از نظام سوریه گفت «برای این کارهای تخریبی که تبعات زیانباری داشته و منجر به از بین رفتن زیرساخت‌ها، کشته شدن و متواری شدن بسیاری از مردم سوریه شده‌است باید حدی گذاشت».
وی در پایان در خصوص نظر پادشاهی سعودی در رابطه با دخالت‌های ایران در بحران سوریه اعلام کرد که این کشور خواستار خروج فوری سپاه پاسداران ایران و شبه نظامیان فرقه‌ای وابسته به آن از سوریه است.

الشرق الاوسط:
Related Post