سعودی تا ۲۰۳۰ تولید انرژی تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد

پیش‌بینی پیشنهاد ۱۲ فرصت کوتاه‌مدت و تلاش برای ملی سازی صنایع این بخش

ابوظبی: مساعد الزیانی

پادشاهی عربی سعودی در نظر دارد در راستای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید آن را در آغاز ۲۰۳۰ به ۶۰ گیگاوات برساند. ۴۰ گیگاوات آن از انرژی خورشید و ۲۰ گیگاوات نیز از باد و منابع دیگر تأمین خواهد شد.
این در حالی است که سعودی در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ در یک برنامه کوتاه مدت ۲۷ گیگاوات تولید کند که ۲۰ گیگاوات آن از خورشید و الباقی از باد تولید می‌شود.
بر اساس اطلاعاتی که «الشرق الاوسط» به دست آورده، انتظار می‌رود ۱۲ پروژه در سال ۲۰۱۹ با ظرفیت کل ۱٫۳ گیگاوات ارائه دهد. این در حالی است که این کشور را برای تکمیل برنامه‌های توسعه اولیه در راستای پروژه‌های سال جاری که حجم آنها به ۱۳ گیگاوات می‌رسد، برنامه‌ریزی کرده‌است.
یک مطالعه در زمینه تأثیر سیستم عامل بر شبکه حمل و نقل موجود از امکان اتصال ۱۳٫۵ گیگاوات از انرژی تجدیدپذیر بدون نیاز به تقویت شبکه خبر داد.
بر اساس طرح پیشنهادی برای برنامه‌ها و اهداف انرژی تجدیدپذیر در سعودی، وزارت انرژی با همکاری صندوق سرمایه‌گذاری عمومی سعی دارند با تعیین قیمت رقابتی برای تولید انرژی، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، تشویق برای نوآوری از طریق ایجاد رقابت، صنعت انرزژی تجدیدپذیر را بومی‌سازی کنند. علاوه بر این طرح‌هایی برای تسریع بومی‌سازی فن‌آوری‌های انرژی تجدیدپذیر، تقویت صنعت تولیدات محلی در این بخش، صادرات تولیدات و توسعه پروژه‌های عظیم انرژی تجدیدپذیر نیز وجود دارد.
سعودی همچنین در نظر دارد ۵ جزء از اجزای اصلی انرژی باد و ۳ جزء از انرژی خورشیدی را در کوتاه مدت و بلند مدت بومی‌سازی کند.
پادشاهی عربی سعودی در چارچوب «چشم‌انداز ۲۰۳۰» و «برنامه تحول ملی ۲۰۲۰» در راستای ساخت بخش انرژی پایدار تجدیدپذیر از جمله صنایع، خدمات، بومی‌سازی فن‌آوری‌ها و توانبخشی منابع انسانی عمل می‌کند.
گفتنی است وزارت نیرو توانست مطابق با بالاترین معیارهای جهانی برای ارائه پروژه‌ها، یک رکورد جهانی در پروژه انرژی خورشیدی «سکاکا» ثبت کند.

الشرق الاوسط:
Related Post