معرفی نقاط گردشگری و اقتصادی ۲۷۰۰ منطقه حاشیه دریای سرخ

ریاض – بدر الخریف
دایره المعارف مناطق جغرافیایی پیرامون دریای سرخ توسط انتشارات ملک عبد العزیز منتشر شد. دریای سرخ خلیجی از اقیانوس به طول ۲۰۳۷ کیلومتر است. این کتاب به معرفی حدود ۲۷۰۰ منطقه در ۹ کشور حاشیه دریای سرخ می پردازد.
در این دایره المعارف به همه مناطق جغرافیایی پیرامون دریای سرخ اشاره شده است. بخش های جغرافیایی در این کتاب با تنگه باب المندب شروع می شوند. باب المندب اقیانوس هند و دریای سرخ را از طریق خلیج عدن به یکدیگر وصل می کند و در بخش شمالی به دو کانال به نام های خلیج سوئز و خلیج عقبه تقسیم می شود. این کتاب حدود ۲۷۰۰ منطقه در ۹ کشور حاشیه دریای سرخ را معرفی کرده است. سعودی و یمن و مصر و سودان و اردن و فلسطین اشغالی و سومالی و جیبوتی و اریتره کشورهای حاشیه دریای سرخ هستند.
دکتر عبد الله بن ناصر الولیعی گفت «در این دایره المعارف به همه مناطق جغرافیایی پیرامون دریای سرخ و خلیج های آن همچون خلیج عقبه و خلیج سوئز و خلیج عدن و مناطق ساحلی و جزایر منطقه و نیز بخش هایی که توسط مسافران در کشتی قابل مشاهده است اشاره شده.» 
الولیعی در مقدمه کتاب که زیر نظر دکتر فهد بن عبد الله السماری دبیر انتشارات ملک عبد العزیز تهیه شده می گوید « این دریا که نام آن قلزم بوده بسیار شور است و به عنوان شورترین دریای جهان شناخته می شود. بخش هایی از دریای سرخ حتی شورتر از خلیج عربی است.» این کتاب توسط گروهی از کارشناسان و صاحب نظران از نه کشور حاشیه دریای سرخ تهیه شده است.
دایره المعلومات حاوی اطلاعاتی درباره صخره های مرجانی کرانه شرقی و پادگانه های دریایی دریای سرخ و آمار زلزله و آتشفشان در شبه جزیره عرب از سال ۶۴۰ تا ۲۰۰۷ میلادی (۱۹-۱۳۸۵ خورشیدی) است.
در کتاب به نقل از سیوطی آمده «اولین زلزله بعد از اسلام در مدینه در روز ۲۱ دسامبر ۶۴۰ میلادی (۳۰ آذر ۱۹ خورشیدی) اتفاق افتاد.
 دایره المعارف نقشه و عکس های بسیاری از این مناطق را دربرمی گیرد و بر حسب حروف الفبا تدوین شده است. فهرست مناطق به عربی و انگلیسی تنظیم شده اند.