سعودی‌ها خبر انتصاب سه زن درپست مدیریتی در شهرداری‌های مختلف شهر جده را با شور و شادی دنبال کردند. این گامی نمادین و مهم است که به دنبال تلاش برای اصلاح درک و اوضاع ناعادلانه نسبت به زنان برداشته می‌شود.

سلسله‌ای از تصمیمات تقریبا شناخته شده در سعودی درباره زنان، از جمله عضویت درمجلس شورا، انتخاب به عنوان معاون نخست وزیر و صدور اجازه رانندگی و انتصاب در پست‌های مهم و کلیدی. پیش از این در سعودی بر این نکته مانور داده می‌شد و بسیار تبلیغ می‌شد، به خصوص در ماجرای نداشتن اجازه رانندگی زنان با این گفته که این مسئله یک مقوله “اجتماعی” است و هرگاه جامعه پذیرفت با این موضوع موافقت می‌شود و مجوز داده می‌شود. اما واقعیت چیز دیگری است و دقیق‌تر اینکه در چنین تصمیماتی، اراده سیاسی قوی‌تر و اثرگذارتراست. اگر منتظر پذیرش جامعه و “موافقت می‌شود” می‌ماندیم، امروزه نه دختران آموزش می‌دیدند، نه تلویزیون داشتیم نه رادیو و نه دانشجویی به خارج اعزام می‌شد، چرا که همه این مسائل و مسائل دیگر”مورد اعتراض جامعه‌اند”، اما تصمیم سیاسی مصالح عام را درنظر دارد.

امروز در سعودی، تصمیم سیاسی روشن و صریحی وجود دارد که براساس جدایی تام و کندن کامل از دوره نادانی و تندروی و افراط و نژادپرستی و تبعیض بنا شده است. همه دروازه‌ها و فضاهای عادلانه و متساوی برای همه افراد جامعه باز شود و زن سعودی بخشی فعال، مؤثر و کامل در جامعه جهانی باشد نه سربار آن.

در کنار روشنی و صراحت تصمیم سیاسی، پذیرش اجتماعی گسترده‌ای وجود دارد به خصوص که مخاطبان این تصمیم هفتاد درصد از جمعیت کشور سعودی‌اند. یعنی جوانان و نسل آینده، نسلی که از اهمیت این جریان جدید آگاه است چرا که جعبه سیاهی که آرزوها و رؤیاها بی هیچ منطق و استدلال قانع کننده‌ای انبار می‌شدند، برای همیشه شکسته می‌شود. امروز به نظر می‌رسد برای هر انسان منصف و عادلی که امور سعودی را دنبال می‌کند، می‌بیند حالت پذیرش و آمادگی گسترده‌ای برای قبول انتخاب یک زن به عنوان وزیر در یکی از وزارت‌خانه‌ها وجود دارد. همچنین می‌توان زنی را به عنوان سفیر منصوب کرد تا گام‌ها به شکلی مدنی و کامل برداشت شوند و دروازه جدل کسانی که درباره به کار گیری زنان چون و چرا می‌کنند بست.

سعودی به عنوان بازیگری مهم در فضای بین‌المللی، به شهروندانش در همه مناطق یا در همه رده‌های سنی افتخار می‌کند زن باشند یا مرد وتلاش می‌کند این تنوع غنی را در چهره‌ای که از خود به جهان نشان دهد، عیان کند. انتخاب زن سعودی به عنوان وزیر و سفیر، هروقت اتفاق بیفتد رویدادی مسرت بخش و مایه شگفتی خواهد بود نه مایه شوک و وحشت و تعجب چرا که سقف توقعات به حدی بالا رفته که دیدن چنین افق و رؤیایی را ممکن می‌سازد.

پرونده زن در مسائل کار و تعامل داخلی کشور، همیشه محل جدل و بحث و گفت‌وگو بوده و سعودی گام‌های بسیار مهمی برای تعامل با موضوع برداشته. شاید مهم‌ترین گام اساسا اعتراف به وجود مشکل است و بعد ازآن تلاش سخت به سمت حل موفقیت آمیز و مفید و مؤثر.

همیشه تصمیم‌های درست و نه تصمیم‌های پوپولیستی است که راه را به سوی آینده هموار می‌کنند، هرچند تصمیم به ظاهر سخت و برای بعضی “دلپذیر” نباشد، اما مصالح عام و شامل، معیار و مقیاس مهم‌ درستی و صحت‌اند.

سعودی شاهد جنبشی پیوسته در راه اصلاحات اجتماعی است که هدف آن درهم پیچیدن صفحه جهل و تندروی که به نام دین و عرف جاخوش کرده بود. آینده روشن است و حسن ظن می‌خواهد و روح تسامح. نیروی محرک توسعه و خیال امید. به نظر شخصی من امسال شاهد اتفاقات شگفت انگیز مسرت بخشی در این زمینه‌ها خواهیم بود. هنوز از این سال پنج ماهی مانده. منتظر بمانیم و ببینیم.