دکتر محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم در ایران - عکس از ایسنا

دکتر محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم در ایران – عکس از ایسنا

سرپرست وزارت علوم در ایران درباره وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون در این کشور گفته است پرونده دانشجویان بورسیه بسته شده است اما پرونده مسئولان و افراد متخلف باز است.

به گزارش خبرگزاری ها، دکتر محمد علی نجفی روز یکشنبه در نشست خبری گفت: اسامی متخلفین استخراج شده و نامه‌های رسیدگی به پرونده آن‌ها به مراجع قضایی و هیأت‌های انتظامی، دستگاه‌های اجرایی و هیأت علمی ارسال شده است.

وی افزود: افراد متخلف تا ۱۵ بهمن ماه فرصت دارند که با تسویه حساب، بورسیه خود را به تحصیل با هزینه شخصی تبدیل کنند.

آقای نجفی از سوی دیگر گفت که برای جلوگیری از تکرار تخلفاتی مانند بورسیه‌ها باید به تضمین و اجرای درست قانون بازگشت. قانون نحوه استفاده بورس‌ را به طور دقیق مشخص کرده و تمام افراد باید از طریق آزمون بورسیه دریافت کنند.

آقای نجفی تصریح کرد که متاسفانه در دوره گذشته اولویت بخشی به برخی رشته‌های بورسیه شده بیشتر شبیه به طنز بوده است.

وی گفت: در دوره گذشته برای رشته‌های ادبیات، معارف اسلامی و نهج البلاغه بورسیه به خارج صادر شده که بیشتر شبیه به طنز است و پس از آن بورسیه‌های خارج را به داخل تبدیل کردند تا قانون را دور بزنند.

نجفی با تاکید بر اینکه داستان بورسیه‌ها بسیار پیچیده و سیاسی شده بود اظهار کرد: برخوردهای صورت گرفته پس از گزارش نهایی وزارت علوم نیز بیشتر سیاسی است. گزارش وزارت علوم کاملا شفاف است و من متوجه برخوردهای سیاسی برخی افراد نمی‌شوم.

روز جمعه، دوم آبان ماه پس از چند ماه جنجال، وزارت علوم ایران با انتشار بیانیه‌ای نتیجه بررسی ۳۷۷۲ بورسیه بدون آزمون دوره دکتری در دولت‌های نهم و دهم را منتشر کرد.

وزارت علوم در این گزارش با اشاره به موارد متعدد تخلف در عملکرد مسئولان دولت قبلی از لغو بورسیه ۸۴۰ نفر و احتمال لغو بورسیه ۱۲۴۱ نفر دیگر خبر داده است.

در واکنش به این بیانیه، علی‌اکبر متکان عضو شورای مرکزی بورس در دولت قبلی ایران گفته است: «با اطلاعیه‌ای که وزارت علوم ارائه داد مشخص شد در یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده خواستند از یک مسئله عادی بحران بسازند.»

معاون اداری مالی وزارت علوم دولت دهم به سایت خبری “تسنیم” گفت که برخی از مواردی که در این گزارش به عنوان تخلف مطرح شده، از جمله تبدیل غیرقانونی بورسیه خارج به داخل از دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی آغاز شده است.

یکی از ایرادهای اصلی وزارت علوم به روند اعطای بورسیه‌ها در دولت قبلی جایگزین کردن آزمون سراسری با فراخوان است که راه را برای اعمال سلیقه و معیارهای غیرعلمی در گزینش افراد هموار کرده است.

در این گزارش تاکید شده که از سال ۸۶ به بعد و عمدتاً در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲، عملاً تعداد قابل توجهی دانشجو برای اعزام به خارج کشور پذیرش شده و بلافاصله بدون هرگونه اقدامی در جهت دریافت پذیرش علمی از دانشگاه‌های معتبر خارجی، بورسیه آنها بدون شرکت در آزمون به بورس تحصیلی داخل تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که اگرچه تعدادی از بورسیه‌های اعزامی به خارج از کشور «فاقد شرط معدل یا سن» بوده‌اند اما به دلایلی از جمله «تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوب لغو بورسیه و قطع ارز» بورسیه آنان ادامه پیدا می‌کند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، بورسیه ۱۲۴۱ نفر نیز در صورت ارائه نکردن اعلام نیاز از دانشگاه‌ها تا ۱۵ بهمن ۹۳، تبدیل به تحصیل با هزینه شخصی خواهد شد.