آنتونیو باندراس بر روی فرش قرمز در جشنواره فیلم ترایبکا دوحه 2011

آنتونیو باندراس بر روی فرش قرمز در جشنواره فیلم ترایبکا دوحه ۲۰۱۱

DFI که در سال ۲۰۱۰ تاسیس گردید، نام خود را به عنوان یکی از بازیگران کلیدی فعال در تهیه فیلم، آموزش و فرهنگ در خاورمیانه و بستری برای پرورش استعدادهای فیلم سازی محلی مطرح ساخته است.

DFI دارای واحدهای طراحی و تولید مختص به خود می باشد. این انستیتو ماموریت خود را ارائه خدمات جهت تامین نیازهای خاص قطر و همینطور ترویج فیلم به عنوان رسانه ابراز عقاید در خاورمیانه و فراتر از آن معرفی می نماید. “DFI در زمینه ارزیابی فیلم، آموزش و ایجاد یک صنعت فیلم سازی پویا در قطر با تمرکز بر پرورش داستان سرایان منطقه ای در عین پایبندی به چشم اندازی جهانی فعالیت می نماید… DFI به عنوان یک مرکز همه کاره فیلم سازی در دوحه و همینطور به عنوان منبعی برای منطقه و سایر نقاط جهان به ارائه خدمات می پردازد. ما به قدرت سینما جهت تغییر عواطف و افکار اعتقاد راسخ داریم و شعار ما خود بیانگر عقیده ما می باشد که معتقدیم فیلم زندگی است.”

[inset_right]تقویم فرهنگی قطر با گشودن درها به روی فیلم های مطرح بین المللی از توجه به هنرهای بصری منتفع خواهد شد.[/inset_right]

یکی دیگر از فعالیت های DFI برگزاری رویدادهایی است که هرچند فی نفسه بر فیلم متمرکز نمی باشند اما هدف آنها تقویت برنامه ریزی فرهنگی دوحه و فراهم آوردن بستر لازم برای خلاقیت و تبادل نظر می باشد. از این جمله می توان به مراسم پیشروی ۲۰۱۲ TEDx Summit اشاره کرد. این انستیتو در روستای فرهنگی کتارا (Katara) واقع شده است که مجوعه ای از برنامه های فرهنگی شامل موسیقی، تئاتر، مد، هنر، صنایع دستی و طراحی ارائه می نماید.

DFI دارای واحدهای طراحی و تولید مختص خود می باشد که به فیلم سازان خاورمیانه کمک می کند به تهیه آثار مختلف نظیر فیلم و همینطور برنامه نویسی مبتنی بر وی، رادیو و تلویزیون بپردازند.

آزاد اندیشی انستیتو در تنوع برنامه هایی که برگزار می کند، مشهود است. این انستیتو کارگاه های فیلم کمدی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، کارگاه های قصه گویی و کلاس هایی درباره بدیهه سازی و حرکات موزون برگزار کرده است. در ماه دسامبر ۲۰۱۱، کوین اسپیسی دعوت این انستیتو به دوحه آمد و دو اجرای نمایش نامه ریچارد سوم را در مرکز کنوانسیون ملی قطر برگزار کرد. این انستیتو همچنین یک قرارداد همکاری با بنیاد کوین اسپیسی (Kevin Spacey Foundation) جهت برگزاری دو کارگاه تئاتر در مدارس محلی قطر به امضا رسانید.

“حرّر، حرّر” (آزاد کن، آزاد کن) یک کارگاه قصه سرایی ۷ روزه بود که در آوریل گذشته برگزار شد و طی آن شرکت کنندگان داستان هایی درباره انقلاب های اخیر خاورمیانه نقل کردند. هر کدام از شرکت کنندگان یک فیلم یک دقیقه ای در لوکیشنی خاص تولید کردند که داستان انقلاب های عربی از نقطه نظر اهالی شهرهای مختلف خاورمیانه از تونس گرفته تا قاهره و مراکش و امان را به تصویر می کشید.

فیلم های برگزیده امسال جشنواره فیلم دوحه که در ماه اکتبر برگزار شد، شامل بانو (The Lady) ساخته لوک بسون (Luc Besson) درباره زندگی فعال برمه ای دموکراسی و حقوق بشر آنگ سان سوچی، مجموعه ای از فیلم های کوتاه عربی درباره عشق، کاستی ها، وقایع شگفت انگیز و اشتیاق، هنرمند (The Artist) – که رقیبی برای فیلم های صامت عصر گذشته هالیوود به شمار می رود، فیلم مستند اشتیاق (Yearning) (توق) درباره محدودیت ها، تمایلات و تلاش های یک زن سوریه ای در دمشق که به دنبال آزادی بیشتر است، Vol Special پیرامون یک بازداشتگاه در سوئیس که حکایت شش مهاجر مستاصل میان امید و ناامیدی دریافت حق پناهندگی را روایت می کند، Mama Africa درباره موسیقیدان فقید میریام ماکبا (Miriam Makeba) و ¡Vivanlas Antipodas! که به بررسی فرهنگ ها، زبان ها، مردم و چشم اندازهای چهار لوکیشن در چهار منتهی الیه زمین می پردازد: انتر ریوس (Entre Rios) آرژانتین، شانگهای چین، هاوایی و روستایی کوچک در بوتسوانا.

رویدادهای جنبی شامل موارد زیر بوده است: گفتگو با مورگان اسپورلاک (Morgan Spurlock)، کارگردان فیلم مرا چاق کن (Super-Size Me)، گفتگو با هنرپیشه معروف آنتونیو باندراس و سلسله گفتگوهایی میان فیلم سازان زن برجسته درباره جایگاه زن در دنیای فیلم و اینکه تا چه اندازه به صورت مساوی مورد استقبال و احترام واقع می گردند و فرصت ها و چالش های پیشروی زنان فیلم ساز و حرفه ای در صنعت سینما.

در سالیان اخیر، کشورهای حوزه خلیج تعهد خود نسبت به توسعه فرهنگ فیلم را با رشدی قابل توجه در تعداد سازمان ها، برنامه ها و تخصیص بودجه برای تولید فیلم، آموزش و پخش و توزیع نشان داده اند. هرچند انستیتو فیلم دوحه نسبت به همتایان خود در دوبی و ابوظبی از قدمت کمتری برخوردار است، اما به سرعت توانایی خود جهت مشارکت، حمایت و به اشتراک گذاری فیلم ها در قطر با منطقه وسیع خاورمیانه و در سطح کلانتر در کل دنیا را نشان داده است.