«شارل آزناوور» خواننده مشهور عاشق ریشه های ارمنی اش بود

شارل آزناوور، ترانه‌سرا، آهنگ ساز و خواننده بزرگ فرانسوی، دوشنبه اول اکتبر در سن ۹۴ سالگی چشم بر جهان فروبست.

به گزارش الشرق الاوسط، سخنگوی او روز دوشنبه ۹ مهر این خبر را اعلام کرد و گفت آقای آزناوور یکشنبه شب در منزلش در جنوب شرقی فرانسه درگذشت.

این خواننده قرار بود ماه آیند میلادی هفت اجرا در شهرهای مختلف فرانسه و سوییس داشته باشد.

او که به تازگی از توری در ژاپن برگشته بود مجبور شد به دلیل شکستن دستش کنسرت‌های تابستان را لغو کند.

وی را که یکی از سرشناس‌ترین خواننده‌های فرانسوی در خارج از این کشور بود، با لقب «فرانک سیناترا»ی فرانسه نیز شناخته می‌شد و حتی در دهه نهم زندگی خود همچنان به اجرای برنامه و تور کنسرت‌هایش در کشورهای مختلف می‌پرداخت.

«آزناوور» در طول بیش از هشت دهه فعالیت هنری خود بالغ بر ۱۸۰ میلیون صفحه و نوار از آثارش فروخت و در ۶۰ فیلم سینمایی نیز مقابل دوربین رفت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به فیلم «به پیانیست شلیک کنید» ساخته ۱۹۶۰ «فرانسوا تروفو» کارگردان نامدار موج نوی سینمای فرانسه و همچنین فیلم‌هایی از «ولکر اشلوندورف» و «کلود شابرول» اشاره کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در واکنش به درگذشت شارل آزناوور او را به عنوان هنرمندی عمیقا فرانسوی که به شدت به ریشه‌های کشور زادگاه والدینش، ارمنستان پایبند بود معرفی کرد و گفت شاهکارها، لحن و درخشش منحصر به فرد وی برای سال‌های طولانی او را زنده نگاه خواهد داشت.

نخست وزیر ارمنستان نیز آزناوور را فرزند استثنایی مردم ارمنستان خواند و مرگ او را فقدانی بزرگ برای کل جهان توصیف کرد.

شارل آزناوور بیش از ۱۲۰۰ قطعه موسیقی به ۷ زبان مختلف اجرا کرده و در ۹۴ کشور جهان نیز به روی صحنه رفته است و قرار بود در آینده‌ای نزدیک چند کنسرت در شهرهای فرانسه اجرا کند.

شارل آزناوور در ٢٢ مه ۱٩٢۴ در پاریس به دنیا آمد و فعالیت‌های هنری خود را به عنوان خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز از سال ۱۹۴۶ آغاز کرد.

آزناوور که نوازنده پیانو نیز بود، پس از جنگ جهانی دوم همراه با «ادیت پیاف» در نیویورک کنسرت گذاشت. «پیاف» او را تشویق کرد تا ترانه های خودش را اجرا کند.

او در طول زندگی هنری خود بیش از هزار چهارصد ترانه به زبان‌های مختلف جهان از جمله فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، ارمنی، آلمانی، روسی و غیره خواند و یکی از مردمی‌ترین و در عین حال جهانی‌ترین خوانندگان فرانسه ماند.

شارل آزناوور بی آنکه منکر فرهنگ فرانسوی خود بشود، نمایندگی ارمنستان را در شماری از نهادهای دیپلماتیک بین المللی برعهده گرفت و در سال ٢۰۰۸ ملیت ارمنستان را دریافت کرد.

او سپس به عنوان سفیر ارمنستان در سوئیس و همچنین نمایندۀ دائم ارمنستان در سازمان ملل انتخاب شد و سازمان یونسکو او را به عنوان نمایندۀ دائم خود در ارمنستان برگزید.

در سال ۱۹۹۸ شبکه سی‌ان‌ان او را به عنوان هنرمند و سرگرمی‌ساز قرن معرفی کرد.

شهرت جهانی آزناوور در سال ۱۹۹۹ او را در فهرست «هنرمند برتر قرن» مجله تایم قرار داد.