تأکید انگلیس و مالزی به جانشین ولیعهد عربستان سعودی بر انتقاد از حمله به سفارت عربستان در ایران

یکی از اعضای هیئت دیپلماتیک عربستان سعودی پس از رسیدن به فرودگاه ریاض شکر خدا را به جای می آورد – عکس از سعد الدوسری

یکی از اعضای هیئت دیپلماتیک عربستان سعودی پس از رسیدن به فرودگاه ریاض شکر خدا را به جای می آورد – عکس از سعد الدوسری

موضع عربستان سعودی در قطع روابط دیپلماتیک با ایران و به دنبال آن موضع گیری مشابه برخی کشورهای عربی و خلیجی، سردرگمی زیادی میان محافل سیاسی و دستگاه های امنیتی در تهران ایجاد کرد.

به طوری که بسیاری از احزاب در ایران شروع به پرسش درباره هویت کسانی که به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند، و انگیزه های سیاسی در پشت آن کردند. روزنامه «ایران» که به دولت نزدیک است نوشت که احزاب سیاسی معینی تلاش کردند حمله به سفارت عربستان سعودی را در نبرد انتخاباتی میان جریان های سیاسی ایران مورد «بهره برداری» قرار دهند. روزنامه «شرق» نیز روز گذشته در صفحه نخست خود اعتراف کرد که حمله به سفارت باعث شد ایران هزینه «سیاسی، رسانه ای و قانونی» پرداخت کند.

در میان این سر درگمی در ایران، وزیر خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج روز گذشته اعلام کرد که این شورا برای بررسی پیامدهای حمله به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، روز شنبه آینده جلسه ای فوق العاده بر گزار خواهد کرد. یک منبع خلیجی برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که کمترین چیزی که از این جلسه انتظار می رود محکومیت حمله به سفارت است، با این حال، رایزنی وزرای امور خارجه ممکن است به بحث در مورد تعلیق موافقتنامه های امنیتی و نظامی میان کشورهای شورای همکاری خلیج و ایران گسترش یابد. پس از جلسه کشورهای خلیجی، جلسه دیگری میان وزرای خارجه کشورهای عربی برای بررسی پاسخ به تجاوزات ایران علیه منافع دیپلماتیک عربستان سعودی در قاهره برگزار خواهد شد.

روز گذشته موج محکومیت بین المللی حمله به هیئت های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران گسترش یافت. به طوری که مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس طی تماسی تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی، از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران انتقاد کرد. هشام الدین حسین وزیر دفاع مالزی نیز طی تماسی با شاهزاده محمد بن سلمان بر همبستگی کشورش با عربستان سعودی در این رابطه تأکید کرد.

از سوی دیگر، کویت روز گذشته اعلام کرد که سفیر خود را از ایران فرا خوانده است. بحرین نیز در اقدام دیگری اعلام کرد پروازهای هوایی به ایران را متوقف کرده است.