حضور سربازان آمریکایی در افغانستان- عکس از آسوشیتدپرس

حضور سربازان آمریکایی در افغانستان- عکس از آسوشیتدپرس

بر اساس توافقنامه جدید بین کابل و واشنگتن، ۱۵۰۰ سرباز آمریکایی تا سال ۲۰۲۴ در افغانستان باقی می مانند.

بر اساس این توافق نامه مربیان ارتش آمریکا برای آموزش نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان در این کشور باقی می مانند تا در عملیات ضد تروریستی به آن ها کمک کنند.

این معاهده که به معنای «جنگ نا تمام افغانستان» است، بار مالی زیادی را برای آمریکا خواهد داشت و همچنین نارضایتی هزاران آمریکایی مالیات دهنده را در پی دارد.

در حالی که بسیاری از آمریکایی ها بر این باور بودند که جنگ افغانستان در حال اتمام است، شبکه ان بی سی در گزارشی نشان داد که سربازان ایالات متحده آمریکا در حال آماده شدن برای باقی ماندن در افغانستان برای حداقل ۱۰ سال آینده هستند.

این توافقنامه هنوز به امضای قطعی ایالات متحده آمریکا و افغانستان نرسیده است، اما شواهد موجود حاکی از آن است که این معاهده آغازی برای «جنگ ناتمام آمریکا در افغانستان» است که به نام آموزش نیروهای امنیتی افغانستان برای مبارزه با گروه القاعده معرفی می شود.

به نظر می رسد فشارهای مالی جنگ در افغانستان برای آمریکایی ها تمامی ندارد و با پایان هر توافق نامه، سند جدیدی برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور به جریان می افتد.

بر اساس سند جدید «توافقنامه همکاری های دفاعی بین ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی افغانستان»، حضور حدود ۱۵ هزار نیروی آمریکایی می تواند تا سال ۲۰۲۴ به طول بیانجامد. اما اگر چنین توافقی به تصویب نهایی نرسد آمریکا باید نیروهای خود را تا پایان ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کند.

.
رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی ارشد کرزی پیش از این به روزنامه دیلی تلگراف گفته بود که افغانستان پیشرفت قابل توجهی در زمینه مبارزه با تروریسم داشته‌ است و ادامه حضور نیروهای آمریکایی نه تنها برای ساخت اردو و نیروهای افغان ضروری است، بلکه برای ادامه مبارزه با تروریزم نیز از اهمیتی خاص برخوردار است.

وی افزود: «چنانچه آمریکا سلاح و تجهیزات ما را تامین کند، در آن صورت امکاناتی لازم خواهند داشت تا آنها را بدست ما برسانند.»