استان شبوه تهدید می کند که نفت را قطع می کند و بانک های جنوب در دروازه «القاعده»

عناصر حوثی در یک ایست بازرسی در صنعا پایتخت یمن (آ.ف.ب)

عناصر حوثی در یک ایست بازرسی در صنعا پایتخت یمن (آ.ف.ب)

روز گذشته تنش در یمن مجدداً بالا گرفت. جماعت «انصار الله» حوثی,  بر استعفای احمد عوض بن مبارک مدیر دفتر ریاست جمهوری و دبیر کل کنفرانس جامع گفتگوی ملی، که پیش نویس قانون اساسی را تدوین کرده است، پافشاری می کنند تا در مقابل وی را آزادی وی را آزاد کنند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی ها به «الشرق الأوسط» گفت که جماعت وی مجبور شدند تا بن مبارک را بربایند تا بر طبق توافقنامه صلح و همکاری مندرج بین حوثی ها و همه احزاب سیاسی در یمن، از تصویب پیش نویس قانون اساسی جدید «بصورت غیر توافقی»، جلوگیری کنند.

وی افزود که «مسئله اساسی، مسئله پیش نویس قانون اساسی است.. ولی پس از اتفاقات رخ داده امکان ندارد بن مبارک در پست خود باقی بماند، زیرا پست مدیر دفتر ریاست جمهوری، یک چیز شخصی مختص برای هادی (رئیس جمهور یمن) نیست، بلکه برای همه یمن است.

این امر پس از آن صورت گرفت که قبایل استان جنوبی شبوه، که بن مبارک به آنجا تعلق دارد، در اعتراض به ربودن وی، اکثر تأسیسات دولتی شهر عتق، مرکز این استان را بستند، در همین حال قبایل منطقه تهدید کردند، استخراج و صادرات نفت و گاز این استان به استان های دیگر و به خارج از یمن را متوقف خواهند کرد.

در همین راستا، اکثر مؤسسات مالی دولتی و بانک های خصوصی در جنوب یمن، از جمله شهر حضرموت، با توجه به نا آرامی های امنیتی ، از سوی عناصر سازمان «القاعده» به سرعت در معرض غارت قرار گرفته اند.

اداره پست یمن،  با اعلام ضرر و زیان این اداره، ناشی از حملاتی که به سوی بیشتر دفاتر آن در سال گذشته رخ داده است گفت این ضرر به ۱۷۰ میلیون ریال یمنی معادل ۸۵۰ هزار دولار رسیده است.