سخنگوی قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه

به گزارش روزنامه اعتماد، روز گذشته مثل همه نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضاییه پر بود از خبرهای صریح و بی‌پرده. محسنی‌اژه‌یی دیروز اعلام کرد که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و حزب مشارکت ممنوع از فعالیت هستند و از پیگیری حادثه عیدغدیر در خانه میرحسین موسوی توسط وزارت اطلاعات خبر داد.

تشکیل پرونده برای نعیمه اشراقی، نوه امام در دادستانی و عفو اعدامی زنده شده و بررسی توهین یکی از مداحان کشور به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از دیگر خبرهایی بود که سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته به رسانه‌ها داد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌یی با اشاره به زنده ماندن یکی از محکومان به اعدام پس از اجرای حکم گفت: این فرد حدود یک کیلوگرم هرویین داشته و به اعدام محکوم شده و مراحل خود را طی کرده بود.

محسنی‌اژه‌یی ادامه داد: کلیه کسانی که درباره مواد مخدر محکوم می‌شوند چه اعتراض داشته باشند چه نداشته باشند پرونده‌شان به تهران می‌آید و حکم باید تایید شود. پرونده این افراد در کمیسیونی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر مستحق تخفیف باشند در مجازات آنها تخفیف داده می‌شود. سخنگوی قوه قضایه اظهار کرد: این فرد با توجه به سابقه و میزان موادی که داشته مشمول عفو نشده بود و حکمش به مرحله اجرا در می‌آید. وقتی به ‌دار آویخته می‌شود و او را پایین می‌آورند تشریفاتی وجود دارد که باید رعایت شود یعنی پزشک متخصص باید اظهارنظر کند که سلب حیات شده است یا نه.

محسنی‌اژه‌یی گفت: وقتی این فرد به پزشکی قانونی منتقل می‌شود مامور سردخانه متوجه می‌شود که آثار حیات در او باقی است؛ لذا اینکه گفته می‌شود بعد از ۲۴ ساعت متوجه شده‌اند این فرد زنده است، غلط است؛ زیرا حداکثر دو ساعت و نیم بعد از اجرای حکم مامور سردخانه متوجه زنده بودن او می‌شود.

وی افزود: در رابطه با حال او هم امروز خبردار شدم که هوشیاری خود را بازیافته و به بخش عمومی منتقل شده و حال او رو به بهبودی است. وی ادامه داد: بحث حقوقی در این باره مطرح شد و رییس قوه قضاییه هم درباره آن توضیحاتی دادند. از لحاظ حقوقی و شرعی مساله پیچیده‌یی نیست برای اینکه اعدام یعنی سلب حیات. طناب‌دار وسیله‌یی برای سلب حیات است. بعدا کشف می‌شود که حیات سلب نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در سوالاتی که در رسانه‌ها مطرح شده بود این سوال وجود داشت که آیا می‌شود فردی را دوباره اعدام کرد؟ در صورتی که اعدامی صورت نگرفته و سلب حیات محقق نشده است. محسنی‌اژه‌یی گفت: حالا درباره اینکه آیا الزاما باید این فرد را اعدام کرد یا می‌توان مانند بقیه برای او تقاضا کرد باید گفت این امر شدنی است. رییس قوه قضاییه هم گفتند برای پیشنهاد عفو اقدام می‌کنند کمااینکه ما در غیر از موارد اینچنینی هم عفو داریم و گاهی اوقات قاضی با اینکه محکوم را مستحق اعدام می‌داند، به او یک یا دو درجه تخفیف می‌دهد.

وزارت اطلاعات موضوع دختران موسوی را پیگیری می‌کند

محسنی‌اژه‌یی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در هفته گذشته برای دختران میرحسین موسوی حادثه‌یی رخ داد، آیا شکایتی از طرف دختران این شخص به دستگاه قضایی ارجاع شده است و اینکه آیا قوه قضاییه به این مساله ورود پیدا کرده یا نه؟ گفت: امروز هم از دادسرا و هم از نیروی انتظامی جویای این ماجرا شدم و فهمیدم تاکنون شکایتی صورت نگرفته است؛ لذا وزارت اطلاعات موضوع را پیگیری می‌کند.

متهم اصلی پرونده بیمه ایران مطالبی را ادعا کرده

محسنی‌اژه‌یی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه روز گذشته در جریان رای‌ اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس‌جمهور یکی از نماینده‌های مجلس اعلام کرد که یکی از این وزرای پیشنهادی در سال ۸۹ برایش حکم جلب صادر شده و همچنین یکی از متهمان بیمه ایران به او ۳۰۰ میلیون تومان رشوه داده است، آیا قوه قضاییه در این راستا پیگیری‌هایی انجام داده است یا خیر؟ گفت: پرونده بیمه ایران دارای متهمان زیادی است که پرونده تعدادی از این متهمان به دادگاه رفته و پرونده تعدادی دیگر هنوز در دادسراست. وی ادامه داد: اگر اتهام احراز شود دادگاه به آنها رسیدگی می‌کند و دادگاه رای را صادر کرد می‌گوییم فرد مجرم است یا اینکه نیست؛ لذا متهم اصلی پرونده بیمه ایران مطالبی را ادعا کرده اما اینکه ثابت می‌شود یا خیر در حال تحقیقات هستیم.

حزب مشارکت مجاز به فعالیت نیست

محسنی‌اژه‌یی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه دادگاه حکمی مبنی بر انحلال حزب مشارکت صادر کرده است یا خیر؟ گفت: حکم صادر شده و به کمیسیون ماده ۱۰ هم ابلاغ شده است و این حزب تحت هیچ عنوان مجاز به هیچ گونه فعالیت حزبی و تشکیلاتی نیست و در صورت هر گونه فعالیت با آن برخورد می‌شود.

پگاه آهنگرانی بازداشت نشده است

محسنی‌اژه‌یی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازداشت پگاه آهنگرانی صحت دارد یا خیر؟ گفت: امروز سوال کردم و گفتند چنین کسی بازداشت نشده است ضمن اینکه یکی از بستگان این فرد هم موضوع را تکذیب کرده است.

توهین به هاشمی در حال بررسی است

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌یی در پاسخ به این سوال که آیا مدعی‌العموم به موضوع توهین یکی از مداحان به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ورود کرده است یا خیر؟ گفت: من چندین بار در اینجا عرض کردم که اگر چنانچه به یک مسوول به حسب وظیفه مسوولیتش توهین شود، مدعی‌العموم وارد می‌شود ولی در صورتی که به جهتی غیر از وظیفه قانونی او باشد بحث شکایت خصوصی مطرح است. ولی درباره این موضوع از دادستان تهران سوال کردم و گفتند که موضوع در حال بررسی است.

تشکیل پرونده برای نعیمه اشراقی در دادستانی تهران

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خانواده شهدا از نعیمه اشراقی شکایت کرده‌اند و مدعی‌العموم نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است یا خیر؟‌ گفت: بله جمع کثیری از خانواده شهدا و غیر شهدا شکایت کردند که در حال رسیدگی است و در این مورد پرونده‌یی در دادستانی تهران تشکیل شده است. وی گفت: بدیهی است در این‌گونه موارد و به‌ویژه در موارد مرتبط با امام (ره) دادستانی هم به موضوع ورود می‌کند.

پرونده ترور دانشمندان هسته‌یی در دادگاه

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه پرونده ترور دانشمندان هسته‌یی به کجا رسیده است؟ خاطرنشان کرد: این پرونده دارای دو قسم است که قبل‌تر تعدادی از این افراد دستگیر و حکم‌شان اجرا شد، اما افراد جدیدی که تعدادشان ۳۹ نفر است هنوز پرونده‌شان به دادگاه نرفته و به دلیل رفع نقایص پرونده در دادسرا است.

مخالف این نیستم که به اموال مسوولان رسیدگی شود

سخنگوی دستگاه قضایی درباره طرح اعلام اموال مسوولان و اینکه آیا صحت دارد شما مخالف این طرح هستید؟ اظهار کرد: مخالف این نیستم که به اموال مسوولان رسیدگی شود حتی می‌گویم تا جایی که قانون اجازه می‌دهد دادگاه‌ها به صورت علنی برگزار شود تا مردم از جزییات باخبر شوند، آنچه در حال حاضر در دست بررسی قرار دارد هنوز به نتیجه نرسیده اما از اینکه چیزی نوشته شود و ضمانت اجرایی نداشته باشد و به اطلاع مردم هم نرسد، بله من مخالف آن هستم.

بعید می‌دانم وقتی برای پرونده بهشتی تعیین شده باشد

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر بیان آخرین جزییات پرونده ستار بهشتی گفت: پرونده ستار بهشتی به دادگاه رفته و دادگاه از این پرونده نقص‌هایی را گرفته و پرونده را به دادسرا فرستاده است و دادسرا نقص‌ها را برطرف کرد و مجددا آن را به دادگاه فرستاد که بعید می‌دانم وقتی برای آن تعیین شده باشد.

پرونده روزنامه بهار به دادگاه رفته است

محسنی‌اژه‌یی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده روزنامه بهار گفت: روزنامه بهار توسط هیات نظارت بر مطبوعات توقیف و به دادگاه معرفی شده و دادستان تهران هم جداگانه وارد شده است، در این زمینه طبیعی است که هم مدیرمسوول و هم کسانی که شریک جرم هستند باید بروند و پاسخگو باشند.

نیاز به احراز مجرمیت وزرا در مجلس نیست

محسنی‌اژه‌یی اظهار کرد: در مجلس لازم نیست مجرمیت کسی که می‌خواهد رای اعتماد بگیرد را احراز کنند بلکه صلاحیت این فرد مهم است یعنی همین مقدار که ثابت شود صلاحیت دارد یا ندارد، کافی است. وی گفت: نمایندگان مجلس در حوزه وظایف نمایندگی آزاد‌ هستند اظهارنظر کنند اما اگر احیانا نماینده‌یی از نطق نماینده دیگر یا فرد دیگری از خارج از مجلس شکایت کند به موضوع رسیدگی می‌شود.