زنان هوادار حسن روحانی در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران – عکس از گتی ایمجز

زنان هوادار حسن روحانی در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایران – عکس از گتی ایمجز

قائم مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی از فضای جدید به وجود امده در حوزه های سیاسی در چند ماه قبل از انتخابات استقبال کرد و گفت در این فضای جدید راه برای بحث هایی که قبلا گفتگو راجع به انها با اکراه صورت می گرفت و یا انجام نمی شد باز شده است.

اکبر ترکان در گفتگوی اختصاصی با الشرق الاوسط گفت پیش از این بعضی موضوعات به صورت تابو در امده بود و در محافل سیاسی درباره انها بحث نمی شد از جمله موضوع تحریم ها، قضیه هسته ای یا اسم بردن از شخصیت های گذشته انقلاب و تجلیل از آنها.

وی گفت: در چند سال گذشته گروهی کوته نظر و تنگ نظر سایه سنگینی را بر همه حوزه های سیاسی کشور انداخته بود و این فضا را تنگ کرده بود به طوری که موجب شد بعضی مقامات سیاسی و حرکات سیاسی احساس خفقان بکنند.

به گفته آقای ترکان هم اکنون این فضا باز شده به شکلی که موضوعاتی که تا چند ماه پیش حرفش زده نمی شد، مطرح می شود. وی افزود در حال حاضر درباره مسأله هسته ای یا سیاست خارجی بحث می شود و همه نظرات ارائه می شود و این موضوع موجب شده است کسانی که فضای اختناقی را حاکم کرده بودند از این موضوع عصبانی شوند.

ترکان در پاسخ به این سوال که “شما آنها را نیرو های خودسر می نامید یا نهاد های قانونی که به صورت خودسرانه عمل می کنند؟” گفت، “در هر دوره تاریخی اینها اسمی داشته اند. در یک دوره تاریخی به انها می گفته اند لباس شخصی، در دوره ای تاریخی آنها را نیروهای خودسر می نامیدند و در در دوره ای آنها افراطیون نامیده می شدند.”

قائم مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا این گروهها حکومتی محسوب می شوند گفت: “من نمی توانم بگویم نیروهای حکومتی.. می توانم انها را نیروهایی بنامم که خود هم یک جناح هستند و ممکن است جناح آنها در حاکمیت باشد. منطق این جناح گفتگو نیست، منطق این جناح این نیست که اگر از یک حرکت فرهنگی خوششان نیامد وارد چالش های بحثی عقیدتی و فکری بشوند. وی گفت اینها روششان اینست که هر چه را خوششان نیاید در مقابلش خشونت به خرج می دهند.” وی گفت اکنون به نظر می آید که این فضا عوض میشود و جای خود را به چالش اندیشه می دهد.

اکبر ترکان درباره تهیه لوایح و اصلاح قوانین در دولت آقای روحانی به منظور تضمین آزادی های فردی و حریم خصوصی مردم آنطور که در برنامه های تبلیغاتی او آمده گفت، آقای روحانی مشخصا درباره حقوق شهروندی گفته است که لایحه حقوق شهروندی را بر اساس فصل سوم قانون اساسی تدوین و به مجلس ارائه می کند چرا که حقوق شهروندی موضوعی است که نیازمند قانون جدید است.

وی درباره راهکار اصلی آقای روحانی برای حل مشکلات اقتصادی گفت، در سال های گذشته به علت ارزان فروشی، قیمت ارز، کالاهای داخلی قدرت رقابت را با کالاهای وارداتی از دست دادند به طوری که این مساله موجب شد بسیاری از کالاهایی که هم تکنولوژی ان در داخل بود و هم ظرفیت تولیدش در داخل بود اینها بازار خود را از دست دادند چرا که قیمت ارز به طور مصنوعی پایین نگه داشته شده بود.

وی افزود ما فکر می کنیم از هفتاد میلیارد دلار کالای وارداتی کشور، ۴۰ میلیارد دلار ان در داخل قابل تأمین است. اصلی ترین استراتژی اقای روحانی این خواهد بود که با تولید کالاهایی که ظرفیت ساخت ان در داخل وجود دارد، از واردات انها جلوگیری کند و نیاز داخلی را تامین کند و در نتیجه ظرفیت های معطل صنعتی را به کار می گیریم.

ترکان افزود همانطور که گفته شده در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت صنعتی ایران مشغول است و بیش از ۵۰ درصد ظرفیت صنعتی با به دلیل قیمت پایین ارز و واردات کالاها با ارز ارزان یا به دلایل ساختاری دچار مشکل شده اند که به کار گیری این ۵۰ درصد ظرفیت صنعتی راهکار وی برای مقابله با بیکاری خواهد بود.

اکبر ترکان درباره راهکار دولت برای کاهش کسری بودجه گفت، این مساله دو راهبرد دارد: اول کوچک سازی دولت به طوری که اندازه دولت و بودجه اش به ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی محدود شود، در حالی که اکنون بودجه جاری دولت ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی است.

وی گفت، راهبرد دوم آنست که نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی که اکنون ۸ درصد است به ۱۵ درصد برسد. ترکان افزود نباید بر ضریب مالیاتی را بیافزاییم بلکه باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم. در اقتصاد ایران بنا بر قول بانک مرکزی و سازمان برنامه ۲۱ درصد اقتصاد ایران زیرزمینی است که مالیات نمی دهد.

ترکان گفت، از طرف دیگر رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرده است ۴۰ درصد اقتصاد ایران یا معافیت مالیاتی دارد یا فرار مالیاتی. در مجموع یعنی اینکه فقط ۴۰ درصد اقتصاد ایران مالیات می دهد بنابراین امکان افزایش دو برابری این مالیات بدون افزایش ضریب مالیاتی وجود دارد. وی افزود راه حل این مساله استراتژی اقای نوربخش در زمینه اعمال کد مالیاتی است.

وی همچنین گفت، دکتر روحانی با استراتژی که برای جلوگیری از فرار مالیاتی در پیش می گیرد گروه هایی را که به اصطلاح فرار مالیاتی می کنند هدف قرار می دهد و گرنه اقشار ضعیف جامعه که راه فرار مالیاتی ندارند.

الشرق الاوسط پرسید: بنیادها و بعضی نهادهای وابسته به نیروهای مسلح که قراردادهای بسیار بزرگ اقتصادی را دارند ایا از انها از این پس مالیات مطالبه می شود و با توجه به انکه ان نهادها تحت کنترل قوه مجریه تلقی نمی شوند، و زیر نظر نهاد دیگری هستند، ایا همان شرایط دوران اقای خاتمی پیش نخواهد امد؟

قائم مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفت، در مالیات دادن پیمانکاران قانون وجود دارد و مقام معظم رهبری هیچگاه موافق این نیست که حتی نیروهای مسلح مالیات پیمانکاری را نپردازند. لذا کارفرما قبل از اینکه پول پیمانکار را بده باید مالیات دولت را پرداخت کند و بنابراین باید در اجرای این کار جدیت کرد و با ارتباط بسیار خوبی که اقای روحانی با مقام معظم رهبری دارد و علاقه رهبری به ایشان این موضوعات قابل حل است. یعنی می توان الزام کرد که در هر کار تجاری هرکسی باید مالیاتش را بدهد. کارهای مختص نیروهای مسلح هم قانون دارد معافیت مالیاتی دارد اما در زمینه کارهای نظامی. اما اگر نیروهای مسلح در کار تجاری و کسب و کار عادی هستند مانند بقیه مالیات خواهند داد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا لازم است بعضی اساسنامه های بنیادها هم برای پاسخگویی به دولت و نظام مالیاتی اصلاح شود، گفت: تا جایی که من می دانم اساسنامه ای وجود ندارد که اجازه فرار مالیاتی داده باشد. اگر در اساسنامه ای برای بنگاهی استقلال فرض شده باشد ان مربوط به داخل بنگاه است اما رابطه هر بنگاه با دولت بر اساس قانون تجارت شکل می گیرد. بنابراین در رابطه با هر بنگاهی صرف نظر از اینکه سهامدار این بنگاه کیست، این بنگاه باید از قانون تجارت تبعیت کند و قانون تجارت همه را به یک چشم می نگرد.