Categories: خبر

سبقت گرفتن برای ارائه طرح در مورد سوریه… مسکو می خواهد «راه حل اوکراین» را تکرار کند

پوتین پس از نشست با اسد با رهبران جهان تماس می گیرد.. کردها شهرستانی استراتژیک را به مناطق اداری خود اضافه می کنند

ولادیمیر پوتین و بشار اسد رؤسای جمهور روسیه و سوریه در حال رفتن به سالن اصلی در کرملین در سفر ناگهانی و اعلام نشده اسد به روسیه – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

تلاش های دیپلماتیک و همچنین ارائه طرح هایی با هدف دستیابی به حل بحران سوریه افزایش یافت؛ به طوری که مسکو روز گذشته اعلام کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور برای بررسی اوضاع سوریه فردا جمعه با جان کری، عادل الجبیر و فریدون سینرلی اوغلو، همتایان آمریکایی، عربستانی و ترکی خود در وین دیدار خواهد کرد. اولین بار واشنگتن برگزاری این جلسه را اعلام کرد. نشست وین با «چارچوب دیپلماتیک» دیگری همزمان است که روز گذشته رسانه های روسی در مورد آن صحبت کردند، و متعلق به احتمال برگزاری نشستی بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، با بشار اسد رئیس جمهور سوریه است. رسانه ها همچنین اشاره کردند که این نشست «از روی هوس یا خیال» نیست، به ویژه این که اسد دو روز پیش سفری ناگهانی به مسکو انجام داد و با پوتین دیدار کرد.

جلسات متعدد پوتین با اولاند و مرکل و پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین برای فراهم کردن زمینه جهت نتیجه گیری توافقنامه صلح اوکراین معروف است که با توجه به اولین نشست بین این چهار رهبر در شهر نورماندی فرانسه، که در ماه جولای ۲۰۱۴ برگزار شده بود، به «چهار جانبه نورماندی» معروف شد.

چند ساعت پس از پایان سفر ناگهانی اسد به مسکو، رئیس جمهور روسیه طی تماسی تلفنی با ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی، روابط دو جانبه، به علاوه اوضاع منطقه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی را مورد بحث قرار داد. پوتین همچنین با ملک عبد الله دوم، پادشاه اردن، و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر تماس گرفت.

کرملین تمایل داشت که سفر اسد را اعلام نکند، و روز گذشته و پس از بازگشت وی به کشورش، این سفر اعلام شد. پوتین در آغاز این نشست از اسد برای پاسخ مثبت به «درخواست» حضورش در روسیه، با وجود شرایط بحرانی که سوریه با آن ها روبه روست، تشکر کرد.

اما در زمینه میدانی، شهر استراتژیک تل ابیض در مرز ترکیه، پس از گذشت چند ماه از بیرون راندن داعش از آن، به سرزمین های تحت کنترل کردها در شمال سوریه پیوست.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post