سبد کالا؛ سبدی جنجال آفرین برای دولت تدبیر و امید

عکس از خبرگزاری فارس

سبد کالایی که قرار بود باری از زندگی مردم ایران کاهش دهد، اکنون به یک بار خاطر شده است. صف های طولانی و هجوم مردم در نقاط مختلف ایران برای گرفتن سبد کالا جنجال بزرگی به وجود آورده است تا جایی که محسنی اژه ای، دادستان کل کشور، ایستادن در صف طولانی برای دریافت سبد کالا را خلاف عزتمندی مردم توصیف کرده است.

برخی از نمایندگان مجلس و حتی رئیس مجلس ایران نیز خواستار اصلاح شیوه توزیع سبد کالا شده اند.

بر اساس طرح جدید دولت یازدهم در ایران و در راستای سیاست های حمایتی دولت از برخی اقشار جامعه، دو سبد کالایی رایگان تا پایان سال جاری به شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح، کارگران، روزنامه نگاران، خبرنگاران، هنرمندان، دانشجویان متأهل، طلاب و سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی ارائه می شود.

در این سبد کالا یک کیسه برنج، پنیر، تخم مرغ، مرغ و روغن دیده می شود. دولت در نظر داشت با تحویل این سبد به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر در روزهای پایانی سال ۹۲ کمکی به مردم کرده باشد.

اما با آغاز توزیع نخستین سبد کالا در فروشگاه‌ های طرف عرضه، صحنه‌ های ناخوشایندی از هجوم مردم برای گرفتن سبد کالا و در بعضی موارد درگیری بین مردم به تصویر کشیده شد، صحنه‌هایی که در جامعه و رسانه ها بازخوردی منفی داشت.

در این میان خبر جان باختن یکی از شهروندان ایرانی در هنگام دریافت سبد کالا هم موجب افزایش جنجال در این باره شده است.

بر اساس گزارش ایرنا، حشمت‌الله کبودی، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اظهار کرد: “روز یکشنبه (نخستین روز توزیع سبد کالا) پیرمردی حدودا ۸۰ ساله در فروشگاه رفاه دچار ایست قلبی شده و در این مورد هم گواهی تاییدیه پزشکی قانونی کرمانشاه موجود است”.

اما شاید هیچگاه دولت ایران تصور نمی کرد که یک سبد کوچک کالا به چنین جنجالی در در دولت تدبیر و امید تبدیل شود.

عکس از خبرگزاری فارس

نامه انتقادی جمعی از نمایندگان مجلس به رییس‌ جمهور ایران، ارائه طرح تفحص از سبد کالا و تلاش برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با امضای ۳۰ نفر از نمایندگان از جمله برخورد های سیاسی با طرح سبد کالای دولت بود.

اما روی دیگر سکه صحبت های مردم در صفهای دریافت سبد کالا است. مرد جوانی که در صف دریافت سبد کالا ایستاده بود و با برخی از اطرافیانش صحبت می کرد روز سه شنبه در گفتگو با شرق پارسی می گفت که “این سبد برای تمرین دادن مردم است تا به زودی یارانه ها قطع شود”.

اما همراهانش در صف معتقد بودند که این سبد به تعداد زیادی از مردم که وضع خوبی ندارند نرسیده و کسانی که حقوق کمی هم داشتند از دریافت این سبد محروم شدند.

طبق مشاهدات روز دوشنبه در مقابل برخی از فروشگاه ‌های عرضه کننده سبد کالا در تهران، گروهی از افرادی که سبد کالا را دریافت کرده اند در پیاده روها بساط کوچکی راه انداخته و اقدام به فروش محتویات سبد کالای خود با قیمتی پایین ‌تر از بازار آزاد کرده ‌اند.

از سوی دیگر، جان باختن یکی از شهروندان ایرانی در صف دریافت سبد کالا هم سوژه ای بود که اغلب مردم درباره آن اظهار نظر داشتند.

مردم بر این باورند که دولت باید به جای ارسال پیامک، همان کوپن های قدیمی را دوباره راه اندازی می کرد.

به گفته زن میانسالی که سبد کالایی را دریافت کرده بود، این سبد شامل اجناسی نامرغوب است که دولت خواسته از شرشان راحت شود.

اما هجوم مردم برای دریافت سبد کالا تا جایی شدت یافته است که وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران روز دوشنبه در اطلاعیه‌ ای طرح توزیع سبد کالا را تا پایان سال تمدید کرده و از مردم خواسته تا با آرامش بیشتری به مراکز توزیع سبد کالا مراجعه کنند.

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی، درباره توزیع سبد کالا از سوی دولت به شرق پارسی گفت: “دولت روحانی در این مدت بسیار تلاش کرده تا جلوی تورم را بگیرد که البته در این راه تا حدودی موفق هم بوده است. اما توزیع سبد کالا برای جلوگیری از تورم چندان کارگشا نیست و طرحی شکست خورده است”.

به گفته این کارشناس اقتصادی “شیوه توزیع سبد کالا بسیار ناخوشایند و زشت است و دولت باید فکری درست و دقیق برای توزیع چنین کالاهایی بکند. اگرچه امیدواریم که با کاهش قیمت کالاهای غذایی مردم دیگر دولت به فکر توزیع چنین سبدهایی نباشد”.

الشرق الاوسط:
Related Post