انتخاب مانفرد وبر برای رهبری راست‌گرایان اروپا یک پیروزی برای خط مشی او به‌شمار می‌آید

بروکسل: شوقی الریس

صدر اعظم آلمان تصمیم گرفت که با پایان این دوره از تصدی او در سال ۲۰۲۱ از صحنه سیاست کناره گیرد هر چند که سایه او بر اتحادیه اروپا گشوده خواهد ماند.
به گزارش الشرق الاوسط، نخستین نشانه‌های ماندگاری تأثیر آنگلا مرکل بر اروپا انتخاب مانفرد وبر توسط احزاب محافظه کار اروپایی برای رهبری حزب مردمی اروپا در انتخابات پارلمانی آینده است.
انتخاب وبر به عنوان یک پیروزی برای خط مشی میرکل تلقی شد که همواره به اعتدال‌گرایی موصوف بود. وبر ۴۶ ساله عضو حزب اجتماعی مسیحی باوریا است و روابط نزدیکی با مرکل دارد.
او از اکثر مواضع مرکل در خصوص مسائل اروپایی حمایت می‌کند به ویژه که دربارهٔ موج پوپولیسم و ضرورت مبارزه علیه افراط گرایی در اروپا با او هم نظر است.
این انتخابات زمانی برگزار شد که اروپا برای نخستین بار از زمان تأسیس رو در روی یک دوپارگی قرار گرفته‌است: از یکسو جریان کلاسیک سیاست اروپایی قرار دارد و از سوی دیگر امواج پوپولیستی افراط گرا که می‌خواهد نظم جدیدی را بر این قاره حکفرما کند.
وبر در اولین گفتگوی خبری خود پس از انتخابش به عنوان رهبرِ تلاش انتخاباتی برای کسب پارلمان اروپا اظهار کرد که در صورت پیروزی سیاست‌های خود را بر روی مسایل دفاعی و سیاست خارجی متمرکز خواهد ساخت.
او افزود: «اروپا یک غول اقتصادی و تجاری است اما از لحاظ سیاسی ضعیف است. من می‌خواهم یک غول سیاسی ایجاد کنم که ابزارهای لازم برای دفاع از منافع و ارزش‌ها و مرزهای خود را در دست دارد بی آنکه محتاج کس دیگری باشد».
او افزود که کشورهای عضو باید از مکانیزم حصول اجماع به رای اکثریت عدول کنند.
از سوی دیگر اظهارات وبر دربارهٔ عضویت ترکیه در اروپا نظر بسیاری از تحلیل گران را جلب کرد. او اضافه کرد: «امکان ندارد که اروپا عضو اتحادیه اروپا شود. ترکیه برای ما یک از دولت‌های مهم تلقی می‌شود و ضرورت دارد معاهدات و توافق‌های مهمی با آن ایجاد کنیم اما نمی‌تواند عضوی از اتحادیه اروپا شود».
از سوی دیگر وبر آمادگی خود را برای هر نوع گفتگویی با جریان حزب مردمی اروپایی و البته با نخست‌وزیر گرجستان ویکتور اوربان اعلام کرد.