پیام مقتدی صدر به سیاستمداران کردستان عراق
تلاش‌های عادل عبدالمهدی برای تشکیل دولت ادامه دارد

بغداد: حمزه مصطفی

تلاش‌های عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق برای انتخاب هیات وزیران با هماهنگی فراکسیون های مختلف عراقی حاکی از آن است که او در میان دو سو در حال حرکت است؛ از یک سو تلاش او برای به‌کارگیری نیروهای متخصص فراجناحی و از سوی دیگر مطالبات فراکسیون پیروز انتخابات که در پی کسب سهمیه بیشتر وزارتخانه‌ها هستند.
یک منبع موثق به «الشرق الاوسط» گفت که نخست‌وزیر جدید طی سه روز آینده فهرستی ناتمام و غیرکامل از وزیران مورد نظر را به پارلمان عراق معرفی خواهد کرد. این در حالی است که اظهارت زیادی از اختلاف دیدگاه عبدالمهدی برای به‌کارگیری وزرایی به واسطه ابتکار الکترونیکی، با دیدگاه فراکسیون‌های پیروز شنیده می‌شود که می‌خواهند برخی از وزرای سابق بر سر کار ابقا شوند.
از سوی دیگر کامل الدلیمی نماینده سابق الانبار خبر از قبول ثبت نام خود، از راه ثبت نام الکترونیکی، برای پیشنهاد وزرات دفاع داده و تاکید کرده که پذیرش او از سوی عبدالمهدی و همچنین نامزد شدنش به دلایلی همچون حمایت یک فراکسیون برای نامزدی او و سابقه درخشان در ارتش عراق بوده‌است.
دلیمی افزود که او پیش از این نیز برای وزارت دفاع نامزد شده بود اما به دلیل زد و بندهای سیاسی با او مخالفت شده بود.
او دلایل این مخالفت را عدم پذیرش یکسری خواسته‌ها از برخی گروه‌ها دانست که خواستار عدم دخالت او در اجرای قراردادهای مربوط با مسائل دفاعی بود. موضوعی که دلیمی آن را مخالف با استقلال عمل وزارت دفاع و مدیریت وزیر عنوان کرد.
به هرحال اعطای وزارت دفاع به یک نماینده سنی یکسری مخالفت‌هایی را از سوی فراکسیون‌های شیعی به دنبال داشته که باعث می‌شود دلیمی و البته عبدالمهدی برای احقاق این مسئله با مشکلات زیادی مواجه شوند.
از سوی دیگر، رهبر جریان صدر و ائتلاف سائرون در مجلس عراق، پس از یک روز از ارسال پیام به عرب‌های اهل سنت، طی پیامی برای کردهای این کشور، تأکید کرد که کُردها در عراقی متحد باقی بمانند.
مقتدی صدر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، خطاب به کردهای این کشور اعلام کرد: «می‌خواهیم در کنار ما و بدون جدایی زندگی کنید و این بالاترین معانی عشق است تا در کنار هم در عراقی یکپارچه باشیم.»
او در ادامه آورده است: «بیایید با یکدیگر عراق را نجات داده و به سهمیه بندی‌ها در این کشور پایان دهیم. ما می‌خواهیم کردها سربلند و متحد بوده و نه به کسی ستم کنند و نه کسی نیز به آنان ستم کند؛ روزی خود را با شما عادلانه قسمت می‌کنیم.» رهبر جریان صدر، تأکید کرده که اجازه نمی‌دهد کسی علیه کردها تعدی کرده و اشاره کرده که می‌داند برخی از کردها میانه‌رو بوده و تفاوتی میان کرد و عرب قائل نمی‌شوند.
وی خطاب به کردها اعلام کرده: «نسل نو و قدیم کردها با یکدیگر متحد شده و برای اینکه کرکوک تبدیل به الگو و نمونه همزیستی مسالمت آمیز میان همه طیف‌ها و اقوام و گروه‌ها شود، همگی به عراق پایبند باشند.»