اثیل النجیفی، استاندار نینوای عراق - عکس از الشرق الاوسط

اثیل النجیفی، استاندار نینوای عراق – عکس از الشرق الاوسط

اربیل، الشرق الاوسط – استاندار نینوا در عراق می گوید گروه های شبه نظامی محلی برای مقابله با گروه داعش در داخل و اطراف شهر موصل تشکیل شده است.

اثیل النجیفی در اظهاراتی به الشرق الاوسط در روز شنبه گفت: «تشکیل این بریگادها برای مبارزه با داعش چند روز در موصل به انجام رسیده است.» وی افزود که این نیروهای جدید «اکنون در حال عملیات نظامی علیه داعش هستند.»

نجیفی که با تصرف شهر موصل در ابتدای ماه ژوئن از این شهر گریخت، گفت که این واحدهای شبه نظامی مسلح هستند و ساکنان موصل آنها را پشتیبانی می کنند اما برای امنیت آنها، درباره فعالیت هایشان تبلیغات نشده است.

وی از ارائه جزئیات درباره میزان نیروهای این گروه های شبه نظامی خودداری کرد و تنها گفت که «فرماندهی آنها را یک افسر سابق ارتش بر عهده دارد، و تشکیل آنها به انتقام منهدم شدن زیارتگاه ها در موصل و حمله به مقدسات و اعتقادات مردم توسط داعش صورت گرفته است.»

از سوی دیگر بسیاری مبارزان قبایل سنی همچنان اصرار دارند که آنها در مقابل داعش سلاح به دست نخواهند گرفت، چرا که این اقدام موجب تقویت موضع مالکی نخست وزیر عراق می شود.
نوری المالکی هم اکنون در تلاش برای تشکیل ائتلافی پارلمانی است که بر اساس آن بتواند برای دور سوم نخست وزیر عراق بماند.

شیخ رعد عبدالستار سلیمان سخنگوی ائتلاف انقلابیون قبایل عراق در سخنانی با الشرق الاوسط بیانیه نجیفی استاندار نینوا را رد کرد و گفت تقویت شبه نظامیان در عراق بخشی از نقشه مالکی وایران است.

وی گفت: «به عنوان انقلابیون قبیله ای، ما قدرت مبارزه با داعش را نداریم، چرا که این گروه اکنون دست بالا را در محل دارد و از آموزش و تخصص نظامی برخوردار است.»

وی افزود: «داعش دارای نیروهای فدایی نظامی است و اکنون بر این منطقه و انقلابیون قبیله ای تسلط دارد. مبارزه با داعش در حال حاضر موجب مشکلی بزرگ برای ما می شود و به بروز جنگ خیابانی منجر می شود. در همین حال، ما نمی خواهیم به نقشه مالکی و ایران کمک کنیم چرا که آنها هر دو همین را می خواستند. آنها می خواهند که ما سلاح به دست بگیریم و با داعش بجنگیم. ما آماده درگیر شدن در چنین مناقشه ای نیستیم.»

محمد طه الحمدون، سخنگوی جنبش مردمی سنی عراق هم اظهاراتی نظیر سلیمان داشت.

حمدون گفت که جنبش وی خواستار وحدت نیروها برای مبارزه با داعش است اما افزود: «ما باقی ماندن داعش در استان هایمان را نخواهیم پذیرفت، اما مبارزه ما با داعش فعلا متوقف است زیرا انقلابیون قبایل نمی توانند بیش از یک جبهه بگشایند.»

از سوی دیگر، گروه ها و جناح های دیگر به خاطر اقدامات داعش در موصل از جمله اینکه هزاران نفر از مسیحیان شهر را بیرون کرده است، این گروه را تهدید کرده اند.

گروهی از افسران سابق عضو جبهه نجات ملی، که جایگزین جنبش بیداری تلقی می شود که با القاعده جنگیده بود، روز شنبه تهدید کردند که به خاطر تخریب زیارتگاه ها در موصل از داعش انتقام خواهند گرفت.