روسیه از برنامه‌ریزی برای ایجاد سپر موشکی خبر داد

مسکو: رائد جبر

روسیه اعلام کرد انتقال سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ به سوریه تکمیل شده‌ و این مسئله وضعیت در سوریه را برای منع تجاوز به حریم هوایی را وارد مرحله ای جدیدی کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در مورد پیامد انتقال این سامانه پیشرفته بر بحران سوریه و افزایش نفوذ جمهوری اسلامی و نیروهای متحد آن هشدار داده بودند.
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ۱۰ مهر ماه در جریان نشستی با حضور رئیس‌جمهوری آن کشور، که از شبکه روسیه-۲۴ پخش شده، گفته است «روز گذشته کار پایان یافت».
شویگو تاکید کرده این سامانه امنیت پرسنل نظامی روسیه در سوریه را افزایش می‌دهد.
شویگو همچنین گفته: تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به سوریه به پایان رسیده است. همچنین ۴۹ دستگاه مختلف نظامی را نیز تحویل دادیم.
گفتنی است هفده سپتامبر امسال یک فروند هواپیمای نظامی İl-20 روسیه توسط سامانه دفاع هوایی S-200 سوریه سرنگون شده بود. کرملین در پی این حادثه مدعی شده بود که جنگنده‌های F-16 اسرائیل هواپیمای نظامی İl-20 را به عنوان سپر در برابر سامانه دفاعی سوریه استفاده کرده‌اند.
وزیر دفاع روسیه چند روز پیش به دنبال سقوط هواپیمای این کشور در سوریه طی سخنانی گفته بود کشورش سامانه اس- ۳۰۰ را طی دو هفته آینده به سوریه تحویل می دهد.
وزیر دفاع روسیه گفته بود مسکو به درخواست اسرائیل در سال ۲۰۱۳ از انتقال اس-۳۰۰ به سوریه خودداری کرده بود اما «در حال حاضر وضعیت تغییر کرده و ما مسئول این تغییرات نیستیم».
موضوع انتقال سامانه اس-۳۰۰ به سوریه البته تازگی ندارد و پیش‌تر نیز مطرح شده بود، اما پس از سرنگون شدن ایلوشین ارتش روسیه در گرماگرم حملات اسرائیل به لاذقیه بود، که مسکو تصمیم گرفت به آن جامه عمل بپوشاند.
هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ ارتش روسیه شامگاه ۲۶ شهریور با شلیک موشک از سامانه روسی اس-۲۰۰ که در اختیار پدافند سوریه قرار دارد سقوط کرد و ۱۵ سرنشین آن کشته شدند.