«الشرق الاوسط» سه مقاله کارشناسان برجسته در این حوزه را منتشر می‌کند

سال ۲۰۱۸ از لحاظ داخلی و بین‌المللی برای آمریکا، روسیه، اروپا و خاورمیانه چگونه بود؟ و امسال چگونه سالی خواهد بود؟
«الشرق الاوسط» از سه کارشناس برجستهٔ آمریکایی، روس و فرانسوی این دو سؤال را پرسید که جواب آنها در آیندهٔ جهان عرب تأثیر خواهد گذاشت.
رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در الجزایر و سوریه نوشت: «اگر از خودت می‌پرسی چه اتفاقی برای آمریکا در سال ۲۰۱۹ رخ می‌دهد بهترین جواب این است که در واقع آمریکا بیشتر از آنکه به ۲۰۱۹ فکر کند در فکر سال ۲۰۲۰ است» چرا که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری آینده طی ۲۲ ماه برگزار شود و از نیمه سال ۲۰۱۹ تبلیغات انتخاباتی آمریکا آغاز خواهد شد. همهٔ تفسیرها در خصوص وضعیت آمریکا در سال ۲۰۱۹ باید از این نقطه آغاز شود.
از سوی دیگر، ویتالی نعومکین رئیس انستیتیو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه در این باره گفت: سالی که آغاز شد «برای روسیه در آنِ واحد سال فرصت‌های جدید و مشکلات است. هر دوی آنها نیازمند ادامه سیاست خارجهٔ انعطاف‌پذیر و فعال از جانب او است؛ در درجهٔ اول در مناطقی از جهان همچون خاورمیانه که در اولویت فهرست اولویت‌های روسیه است».
وی معتقد است که سوریه «نقطه تمرکز مهمی برای مسکو است. به طوری که روسیه توانست خیلی از اهداف خود را در آن محقق کند؛ از جمله پیشرفت در گسترش سلطهٔ دمشق بر زمین‌های کشور، از بین بردن گروهک‌های تروریسم، بازگشت پناهندگان و آوارگان و حتی آغاز بازسازی اقتصاد و عملیات بازگشت دمشق به خانه عربی». همزمان با آن به حمایت از مذاکرات ژنو ادامه داد، توسعهٔ فرمول آستانه را ادامه می‌دهد و برای توسعه همکاری خود با کشورهای ضامن یا به عبارتی ترکیه و ایران (و روسیه) اهمیت خاصی قائل است.
در این میان میشل دوکلو سفیر سابق فرانسه در سوریه در این باره پرسید: «ایمانوئل ماکرون چه اشتباهی در سال ۲۰۱۸ مرتکب شد؟ تا چه اندازه اتفاقات کنونی فرانسه بر وضعیت جهانی آن تأثیر خواهد گذاشت؟ چه آینده‌ای پیش روی فرانسه است و در سال ۲۰۱۹ چه انتظاری از او می‌رود؟». وی جواب داد که تظاهرات «جلیقه زردها» به ماکرون احساس ناتوانی داد. روزهای پیش رو نیز نشان خواهد داد که او تلاش‌های خود را روی اوضاع داخلی متمرکز می‌کند یا اینکه تنش‌های داخلی او را مجاب می‌کند که برای تقویت نقش خارجی فرانسه اهمیت قائل شود.