عکس از خبرگزاری فرانسه

عکس از خبرگزاری فرانسه

در سومین سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه در مصر، ترکیبی از”جشن” و “ترس” در خیابان های شهرهای مصر دیده می شد به طوری که بر اساس آمار، تنها در درگیری ها و بمب گذاری های دو سه روز اخیر تاکنون در مجموع حدود ۵۰ نفر کشته شده اند.

اگر چه دهها هزار نفر از مردم مصر سالگرد انقلاب ژانویه را در جشن گرفتند اما بسیاری از مردم هم از بیم بمب گذاری ها و خشونت ها ترجیح دادند در خانه بمانند.

در همین حال وزارت کشور مصر اعلام کرده است که نیروهای پلیس در جریان سومین سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه بیش از یک هزار نفر را که سلاح هایی چون کوکتل مولوتف و نارنجک در اختیار داشتند بازداشت کرده اند.

در حالی که جمعی از مصری‌ها به منظور برگزاری جشن سومین سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه به دعوت مقامات مصری در میدان “التحریر” و مناطق دیگر تجمع کرده بودند، هواداران اخوان المسلمین نیز در بعضی نقاط با نیروهای امنیتی مصر درگیر شدند.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، فقط در درگیری‌هایی که میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان حامی اخوان در منطقه “الالف مسکن” واقع در قاهره رخ داد، حدود ۲۰ تن کشته شده اند.

از سوی دیگر، احمد کامل، سخنگوی وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که حدود ۲۶ تن در قاهره و اطراف آن، حدود دو تن در استان “المنیا” و یک تن در اسکندریه کشته و ۱۷۶ تن دیگر زخمی شدند که ۳۷ تن از آنها از بیمارستان مرخص شده و ۱۳۰ تن دیگر هنوز تحت درمان هستند.

به گفته وی بیشترین مرگ و میرها و زخمی‌شدگان در منطقه “المطریه” و “الالف مسکن” واقع در شمال شرق قاهره بوده است.

زینب صلاح یک زن مصری ساکن قاهره در گفتگو با “شرق بارسی” گفت: “به میدان التحریر نخواهم رفت زیرا این کار بسیار خطرناک است. من و بسیاری از مردم ترجیح می دهیم جشن انقلاب ژانویه را از تلویزیون تماشا کنیم.”

از سوی دیگر در میدان های بزرگ شهرهای مصر مردم تصاویر وزیر دفاع “عبدالفتاح السیسی” را حمل می کردند و با سردادن شعار، پشتیبانی خود را از اقدامات ارتش مصر را اعلام کردند.

همزمان ارتش مصر با زره پوش های نظامی میدان التحریر را بسته و برای ایجاد امنیت اقدام به برقراری دروازه های کنترل الکترونیکی کرده است.

یکی از افسران پلیس که در مقابل کاخ ریاست جمهوری این کشور مستقر بود در گفتگو با شرق بارسی از مردم خواست از اقدامات تروریستی اخوان نترسند و برای برگزاری جشن انقلاب به خیابان ها بیایند.

روز شنبه (۲۵ ژانویه/۵ بهمن) ۳ سال از آغاز اعتراضات و تظاهرات گسترده علیه حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق مصر می‌گذرد.

در پی سرنگونی محمد مرسی در ژوئن ۲۰۱۳ تا کنون بارها نیروهای نظامی و انتظامی در مصر هدف حملات تروریستی قرار گرفته‌اند. همچنین شمار زیادی از رهبران گروه اخوان‌المسلمین به عنوان حامیان مرسی دستگیر شده‌اند. دولت موقت مصر در ماه دسامبر ۲۰۱۳ اخوان‌المسلمین را رسماً یک گروه تروریستی خواند و تمامی فعالیت‌های این گروه را ممنوع اعلام کرد.