عقب نشینی حوثی از تعز … کارشناسان ۴ سناریو برای آینده صالح ترسیم می کنند

ویرانی های بی جا مانده در یکی از مناطق مسکونی تعز در یمن پس از درگیری میان نیروها مشروعیت با شبه نظامیان حوثی و صالح – عکس از گیتی

ویرانی های بی جا مانده در یکی از مناطق مسکونی تعز در یمن پس از درگیری میان نیروها مشروعیت با شبه نظامیان حوثی و صالح – عکس از گیتی

اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل به یمن روز گذشته اعلام کرد، اختلافات عمیق و دوری دیدگاه ها میان طرف های یمنی و منطقه ای باعث به تعویق افتادن گفت و گوی های صلح و تأخیر در مشخص کردن زمانی برای از سرگیری مذاکرات است. وی به برخی موانع امنیتی، و وخامت وضعیت انسانی، و ناتوانی در پایبندی به آتش بس و همچنین ادامه درگیری ها اشاره کرد.

این در حالی است که منابع نظامی یمن روز گذشته تأکید کردند، نیروهای نظامی وابسته به شبه نظامیان حوثی و نیروهای علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق از مناطق مجاور تعز، که شبه نظامیان آن ها را به پایگاه هایی برای حملات خود تبدیل کرده بودند عقب نشینی کردند.

این منابع احتمال دادند که عقب نشینی این نیروها برای تغییر مسیر و رفتن به سوی صنعا صورت می گیرد که از سوی ارتش ملی و مقاومت مردمی محاصره شده است. علاوه بر این زیر فشار قرار گرفتن حوثی ها به علت کاهش کمک های نظامی، پس از قطع خطوط تدارکاتی توسط مقاومت مردمی، از برجسته ترین علل این عقب نشینی می باشد.

در حالی که نیروهای مشروع به سوی صنعا در حال پیشروی هستند، کارشناسان متخصص در امور سیاسی یمن، چهار سناریو برای آینده حوثی و صالح ترسیم کردند. دکتر احمد الموکلی، کارشناس امور امنیتی در یمن گفت وضعیت رهبران دو گروه حوثی و صالح پس از آزاد سازی صنعا از چهار سناریو خارج نمی شود؛ اول درک وضعیت موجود و تن دادن به قطعنامه «۲۲۱۶» سازمان ملل، که  این بهترین سناریو برای آنها است. دوم پناه گرفتن در کوهستان ها و غارها و ادامه دادن به جنگ های چریکی همانند کاری که گروه طالبان و القاعده در افغانستان انجام می دادند. سوم فرار به کشورهای حامی تروریسم از جمله ایران، به منظور مدیریت عناصر خود در داخل و خارج از یمن. و سناریوی آخر هم روبه رو شدن با سرنوشت سرهنگ معمر قذافی در لیبی است و بدین ترتیب پایان آن ها یا به دست مردم یمن رقم خواهد خورد یا به دست برخی از سرویسهای اطلاعاتی در یمن، به طوری که این رهبران می میرند و راز کشورهای حامی آنها هم با مرگشان دفن می شود.