آتش بس متزلزل است… نیروهای مشروعیت جزیره زقر را باز پس می گیرند * مذاکرات سوئیس ممکن است تمام هفته به طول بیانجامد

خالد بحاح نخست وزیر یمن (چپ) و حسن رشید الدرهام رئیس دانشگاه قطر در دوحه – عکس از رویترز

خالد بحاح نخست وزیر یمن (چپ) و حسن رشید الدرهام رئیس دانشگاه قطر در دوحه – عکس از رویترز

با پایان روز اول از مذاکرات صلح یمن که روز گذشته در حومه ژنو و با نظارت سازمان ملل متحد آغاز شد، نشانه های مثبتی نمایان شد. منابع دیپلماتیک گفتند که جلسه اولی که اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل آن را مدیریت می کرد، شاهد فضای مثبتی بود. با این حال این منابع به علت درخواست هیئت ها مبنی بر عدم ارتباط با رسانه ها طی این مذاکرات، که ممکن است در طول هفته کنونی ادامه یابد، از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کردند.

سازمان ملل بیانیه ای در ژنو صادر کرد که احمد فوزی سخنگوی سازمان آن را قرائت کرد و در آن سه ایستگاه در نقشه راه مذاکرات مشخص کرد. فوزی گفت: «سازمان ملل تلاش دارد آتش بس دائمی ایجاد کند و پس از آن اوضاع انسانی بهبود یابد و سپس انتقال سیاسی صلح آمیز و منظمی ایجاد شود».

عبد الملک المخلافی معاون وزیر خارجه یمن ریاست هیئت مذاکره کننده دولت را به عهده داشت. این هیئت متشکل از ۷ نفر و ۴ مشاور است. در همین حال عبد السلام محمد، سخنگوی حوثی ها، رئیس هیئت مذاکره کننده شورشیان را به عهده دارد. هیئت شورشیان نیز از از همان تعداد تشکیل شده است، با این تفاوت که نیمی از هیئت را حوثی ها و نیمی از اعضای آن از پیروان علی عبد الله صالح رئیس جمهور پیشین یمن هستند.

مذاکرات روز گذشته پس از آغاز آتش بس شروع شد، اما چندین مورد نقض آتش بس از سوی شورشیان ثبت شد. حوثی ها مواضعی را در منطقه نجران در داخل خاک عربستان سعودی، در ساعت ۲:۴۵ دقیقه به وقت صنعا، یعنی تقریباً ۳ ساعت پس از آغاز آتش بس بمباران کردند، و به نقض آتش بس اعتراف کردند.

چند ساعت پیش از آغاز آتش بس، سرتیپ احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف عربی برای باز گرداندن مشروعیت، اعلام کرد که نیروهای ائتلاف و ارتش ملی و مقاومت مردمی موفق شدند کنترل کامل جزیره جبل زقر در دریای سرخ را به دست گیرند.