سازمان ملل: آوارگی بیش از ۳۰ هزار نفر در ادلب در ماه جاری

 

سازمان ملل امروز دوشنبه (۱۰ سپتامبر) با انتشار بیانیه اى اعلام کرد افزایش حمله های هوایی نیروهای حکومتی سوریه و کشور متحدش یعنی روسیه در استان ادلب و حومه آن منجر به آوارگی بیش از سی هزار نفر در ماه میلادی جاری شده است.

دیوید سوانسون سخنگوی اداره هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل که مقر آن در عمان است در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد «ما به شدت نگران افزایش خشونت در ادلب هستیم. درگیری های خشونت بار منجر به آواره شدن بیش از سی هزار نفر در این منطقه شده است. ما کاملا اوضاع ادلب را زیر نظر داریم.»

حکومت سوریه طی چند هفته پیش و در راستای حمله به ادلب تجهیزات نظامی به این منطقه و حومه آن ارسال کرده است. همزمان با این تحرکات، حمله های هوایی رژیم سوریه و جنگنده های روسی به بخش های گوناگونی در استان ادلب و مناطق همجوار افزایش یافته است. ادلب، آخرین مرکز استقرار گروه های جهادی و اپوزیسیون به شمار می رود.

سازمان ملل گفت زنان و کودکان و مردان از حومه جنوبی و جنوب غربی ادلب و حومه شمالی و شمال غربی حماه نقل مکان کرده اند.

سوانسون افزود «اکثر این آوارگان در بخش های شمالی ادلب و در نزدیکی مرز ترکیه مستقر شده اند. ۴۷ درصد آوارگان در حال حاضر در اردوگاه ها به سر می برند.

سازمان ملل پیشتر پیش بینی کرده بود که حدود ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت سه میلیون نفری ادلب و بخش های مجاور بر اثر حمله نظامی به ادلب مجبور به فرار می شوند. این، بزرگ ترین موج کوچ اجباری در جنگ هفت ساله سوریه خواهد بود.

مارک لوکوک هماهنگ کننده امور کمک های بشر دوستانه سازمان ملل روز دوشنبه گفت «حمله نظامی گسترده به ادلب ممکن است به «بدترین فاجعه انسانی» در قرن بیست و یکم بینجامد.

او در نشست خبری در ژنو افزود «باید راهکارهایی برای این مساله وجود داشته باشد تا ادلب در چند ماه آینده دچار تلفات سنگین و بدترین فاجعه انسانی قرن بیست و یکم نشود».

گروه هیات تحریر الشام‌ (جبهه النصره سابق) کنترل بخش عمده ادلب را در اختیار دارد و بقیه گروه های اسلام گرا در سایر مناطق و نیروهای دولتی هم در حومه جنوب شرقی مستقر هستند. هیات تحریر الشام و گروه های اسلام گرا در مناطق همجوار یعنی حومه شمالی حماه (مرکز) و حومه غربی حلب (شمال) و حومه شمالی لاذقیه (غرب) حضور دارد. این مناطق در معرض حمله هوایی قرار دارد.

سران روسیه و ایران و ترکیه روز جمعه در تهران دیدار کردند اما این سه کشور نتوانستند به توافق در مورد ادلب برسند و تنها درباره تداوم «همکاری» برای ایجاد راهکاری در راستای اجتناب از وقوع تلفات جانی توافق کردند.

سوانسون یادآور شد «۳۰ هزار و ۵۴۲ نفر تا نهم سپتامبر از شمال غرب سوریه به بخش های مختلف ادلب نقل مکان کرده اند».

نیروهای نظامی حکومتی سوریه و متحدانش یعنی روسیه و ایران برای انجام عملیات نظامی گسترده در ادلب آماده می شوند. این عملیات به منظور پس گرفتن ادلب و بخش های همجوار آن در شمال غرب سوریه از دست گروه های اپوزیسیون انجام می گیرد. ادلب آخرین مرکز مهم گروه های اپوزیسیون است. جمعیت این منطقه حدود سه میلیون نفر است که اغلب استان ادلب و بخش های همجوار در لاذقیه و حماه و حلب را در بر می گیرد.

سوانسون افزود «حمله موشکی به حومه شمالی حماه و حومه جنوبی ادلب از روز جمعه افزایش یافته است. ۴۷ درصد آوارگان به سمت اردوگاه ها نقل مکان کردند. ۲۹ درصد آوارگان با خانواده هایشان هستند و ۱۴ درصد هم در اردوگاه های غیر رسمی مستقر شده اند و ۱۰ درصد در خانه های اجاره ای زندگی می کنند.