عدم هماهنگی در عراق خطر بازداشت مجدد را در پی دارد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر بسیاری از زندانیانی که به تهمت ارتباط با داعش در اقلیم کردستان زندانی شده‌اند را در معرض خطر زندانی شدن مجدد بعد از آزادی شان دانست.
به گزارش الشرق الاوسط، این سازمان روز گذشته نسبت به دستگیری مجدد این جوانان سُنی مذهب به محض بازگشت به خانه‌هایشان در بغداد هشدار داد.
براساس اظهارات این سازمان این مشکل ناشی از عدم هماهنگی میان دو سیستم قضایی مستقل اقلیم کردستان و دولت عراق دانست.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر توضیح داد که این وضعیت روی ۲۰ کودکی که از زندان آزاد شدند تأثیر خواهدگذاشت. قرار است ده‌ها و صدها زندانی دیگر نیز آزاد شوند و این خطر زندانی شدن مجدد آنها را بیشتر کرده و مانع از این می‌شود که به شهر خود بازگشته و وارد جامعه شوند.
لما فقیه مدیر بخش خاورمیانه این سازمان گفت: عدم هماهنگی میان دو سیستم قضائی عراق باعث پیگیری مجدد یک جرم شده‌است. در حال حاضر وضعیت روی کودکانی که مدت کوتاهی در زندان بوده‌اند تأثیر می‌گذارد اما همزمان با شروع آزادی بالغانی که دوره مجازات خود را در اربیل پشت سر گذاشتند آنها نیز با این مشکل روبرو خواهند شد.
گفتنی است قبلاً میان این دو سیستم قضائی تبادل اطلاعاتی صورت می‌گرفت اما براساس اظهارات برخی از قاضیان کردستان و دولت مرکزی عراق این تبادل اطلاعاتی به خصوص بعد از نظرسنجی جدایی کردستان در ژوئیه ۲۰۱۸ کمرنگ‌تر شده‌است.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز از مقامات قضائی درخواست کرد که سیاست‌ها و اقدامات خاصی را اتخاذ کنند تا از محاکمه مجدد کسانی که به جرم ارتباط با داعش زندانی شده‌بودند و دوره مجازات خود را پشت سر گذاشتند یا عفو شده‌اند جلوگیری شود.
این سازمان همچنین خواستار آزادی تمام کسانی شد که عفو شده یا دوره مجازات خود را پشت سر گذاشتند.