ورود نیروهای داعش به عراق-خبرگزاری فرانسه

ورود نیروهای داعش به عراق-خبرگزاری فرانسه

قاهره – سوسن ابوحسین، لندن – بغداد، الشرق الاوسط: هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق طی گفتگویی با “الشرق الاوسط” تاکید کرد که اوضاع در عراق از کنترل خارج نشده و می توان آن را به شکلی بهتر باز گرداند. اما، وی افزود: این بهترشدن در گرو اجرای اقدام های عملی و فعال بر روی زمین و تجدید نظر در بافت یگان های نیروهای مسلح است. وی رخداد فروپاشی نیروها در موصل را خطری بزرگ توصیف کرد که عراق قبلا به سبب پیامدهای اوضاع سوریه نسبت به آن هشدار داده بود. وی نیز گفت که نفوذی های سازمان “داعش”، فرقه نقشبندی، نظامیان سابق و برخی از گروه های تندرو اسلامی در ورای حوادث اخیر قرار دارند.

وی درباره راه حل رویدادهای عراق گفت: «راه حل باید توسط نیروهای عراقی و خود عراقی ها انجام گیرد، زیرا آنچه رخ داد نتیجه شکست بسیار بزرگ لشکرهای نظامی مستقر در موصل بود. اینها به سرعت و بدون هیچ مقاومتی از هم پاشیدند و اسلحه و تدارکات خود را برجای گذاشتند. این شاخص خطرناکی از مصداقیت عراق در میان کشورهای جهان و کشورهایی خواهد بود که ارتش عراق را مسلح می کنند.»

زیباری درباره احتمال درخواست کمک نوری المالکی از ایالات متحده آمریکا برای بمباران مناطقی که در تصرف “داعش” هستند گفت: «همکاری امنیتی با آمریکاییان هم اکنون عملا موجود است، به ویژه در زمینه دریافت اسلحه و مهمات و مبارزه با تروریسم و آموزش. به هر حال عراق از همه کشورهای دوست و عربی و کشورهایی که وضع امنیتی و ثبات عراق برایشان مهم است، درخواست کمک کرده است. »

او در باره وضع ارتش عراق در موصل گفت: «شبیه همان فروپاشی است که گریبانگیر نیروهای مسلح عراق به هنگام ورود نیروهای آمریکایی به عراق شد. فرماندهان، لباس نظامی را درآوردند و لباس غیر نظامی به تن کردند و با ترک اسلحه و مهمات ومواضع مهم تامین امنیت، به منازلشان رفتند.»

وزیر خارجه عراق درباره وضعیت امنیتی بعد از حالت فروپاشی ارتش گفت: «امروز وضعیت از دیروز بهتر است. نیروها و یگان های جدیدی از جنوب عراق به سوی سامرا و پالایشگاه بیجی به راه افتاده اند و سازمان “داعش” وهمدستانش را به خارج از پالایشگاه رانده اند. همچنین پاتک علیه سازمان های تروریستی در اطراف موصل و کرکوک آغاز شده است و همکاری خوبی میان بغداد و حکومت اقلیم کردستان برای باز پس گیری شهر موصل وجود دارد. »

وی درباره موضع کشورهای عربی در مورد رویدادهای عراق گفت: «گردهمایی وزیران کشورهای عربی – اروپایی در یونان بیانیه ای صادر کرده و همبستگی خود را با عراق را اعلام کرده است. اینان حملات تروریستی اخیر را که منجر به سقوط قربانیان فراوان و فرار هزاران نفر از شهر و دیارشان شده به شدت محکوم کرده اند.» زیباری موضع اتحادیه عرب را متمایز خواند و گفت: «کشورهای عربستان سعودی، کویت، مصر وامارات از عراق و مواضع اش حمایت کرده اند.»

ظهور فرماندهان نظامی ارتش سابق عراق

از سوی دیگر طی چند روز گذشته شاهد ظهور فرماندهان ارتش سابق عراق در موصل هستیم که درسال ۲۰۰۳ توسط آمریکاییان منحل شد. “شورای نظامی” نیروهای مسلح در استان نینوا، استاندار جدیدی را برای این استان تعیین کرد که از نظامیان ارتش سابق عراق است. خبرها حول چند نام می چرخد، از آن جمله سرتیپ هاشم جماز و سرلشکر ستاد ازهر عبیدی که هر دو از فرماندهان ارتش سابق عراق هستند، اما تا غروب دیروز هنوز نام استاندار مشخص نشده بود.

در بیانیه ای که توسط “رسانه مرکزی حامی عراق” صادر شده و نسخه ای از آن به “الشرق الاوسط” رسیده، آمده است “پیروزی به سرعت تحقق یافت” و تاکید شده که آنان به “دروازه های کرکوک و تکریت و تا محیط بغداد” رسیده اند. گروه «رسانه های مرکزی حامی عراق” وابسته به نیروهای مسلح شورشی است. نیز آنان در بیانیه خود گفته اند، برخی طرف های عراقی می کوشند تا توصیف “دولت اسلامی عراق و شام” یا “شورای نظامی” را از نیروهای مسلح بردارند و این که “همه گروه های ملی، میهنی و اسلامی در این انقلاب شرکت دارند. و نباید آن چه که درباره داعش با دیگران نشر می یابد تکرار شود، زیرا همه مجاهدان در آن شرکت دارند و هدف اساسی که بالاتر از آن هدفی نیست، چیرگی تام بر نفوذ ایران در عراق و رهایی عراق است».

در ادامه بیانیه آمده است «این انقلاب، آن گونه که بارها گفته ایم، انقلاب همه عراقیان است و نه انقلاب یک گروه یا یک حزب، بلکه ثمره مبارزه همه نیروهای ملی، میهنی و اسلامی است. لذا با انتساب آن به یک گروه از تنگ کردن چارچوب و ارزش انقلاب بپرهیزید».