Categories: دیدگاه

زیان‌دیدگان و سودبرندگان تصمیم ترامپ

مانند هر تصمیم دیگری که یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی اتخاذ می‌کنند تصمیم پرزیدنت ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز تبعات زیادی خواهد داشت و به سود برخی‌ها و به ضرر برخی دیگر خواهد بود.
به هر حال نتیجه قطعی این خروج این است که ایالات متحده آمریکا با بیرون کردن نیروهای خود از سوریه هر گونه تأثیر در راه حل آینده در سوریه را از دست داد و این در حالی است که هنوز در سوریه نیروهایی حضور و تأثیر دارند که با منافع ایالات متحده آمریکا در تضاد قرار دارند. این نیروها اهداف سیاسی و نظامی مختلفی را دنبال می‌کنند که در راس آنها بقای بشار اسد در راس حکومت است.
تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در شرایطی اجرا می‌شود که نتیجه دخالت روسیه در این کشور بود؛ دخالتی که تمام امور را به سود بشار اسد تغییر داد. از سوی دیگر این تصمیم روشن کرد که نیروهای سوری خواستار تغییر دیگر نمی‌توانند مانند گذشته به آرزوی ایجاد تغییر بیندیشند و تغییر در سوریه ناممکن می‌نماید. از این رو به نظر می‌آید که تصمیم آمریکا برای خروج این نیروها کاملاً از پیش اندیشده بود و پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که با پیروزی بر علیه داعش دیگر دلیلی برای حضور نیروهای آمریکایی در سوریه وجود ندارد. اما این پیروزی بر علیه داعش از سوی برخی کشورهای اروپایی و برخی رهبران آمریکایی، مورد تردید است و آنها بر این عقیده اند که چنین امری هنوز به‌طور کامل محرز نشده‌است.
در خصوص معارضان سوری اما باید گفت که ترامپ هیچ‌گاه حمایت از آنها را یک وظیفه آمریکایی تلقی نکرده بود و ارتش آمریکا را درگیر حمایت از آنها نخواهد کرد. البته از اواخر دوره اوباما نیز معلوم شد که انقلاب سوریه ره به بیراه برد و نهایت آن بازیابی نظام بشار اسد خواهد بود، و اینکه آنها با کمی حفظ آبرو به ریاست بشار اسد تن خواهند داد، درست مانند کاری که برخی از کشورهای اروپایی و سازمان ملل در حال انجام آن هستند.
گفتنی است که موضع دونالد ترامپ در خصوص دخالت آمریکا در سوریه همیشه منفی بود و شعارهای انتخاباتی او بر ضد دخالت‌های آمریکا در این کشور بود. او همیشه تصریح می‌کرد که باید از بحران سوریه دوری کنیم زیرا معارضان سوری درست مانند خود رژیم سوری بد هستند.
یکی از بزرگترین زیان دیدگان این خروج نیروهای کوردی است که ارتش آمریکا در طول حضور خود در سوریه از آنها حمایت‌های زیادی کرده بود. این مسئله کوردها را به آغوش خشن اردوگان خواهد برد؛ و او به نظر می‌آید که می‌خواهد وعده‌های خود را برای تار و مار کردن کوردها عملی سازد. آیا این خروج نیروهای آمریکایی از سوریه فرصتی برای اردوگان خواهد بود که وعده‌های خود را عملی سازد؟ به ویژه که ترامپ در خصوص این تصمیم خود با اردوگان گفتگو کرده بود. کاخ سفید نیز تصریح کرد که تصمیم آمریکا دربارهٔ سوریه بلافاصله پس از توافق حاصل شده در گفتگوی ترامپ و اردوگان صورت گرفت.
اما چنان‌که این خروج شرق فرات را برای اردوگان رها ساخت در خصوص سوریه نیز باید تصریح کرد که این خروج کل ساحت سیاسی نظامی را در اختیار روسیه قرار داد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه دربارهٔ این تصمیم بیان کرد که این مسئله راه حل‌های نوینی را برای رسیدن به برون رفت از بحران سوریه پیش رو خواهد گذاشت و رسیدن به توافق همیشگی و نهایی بسیار نزدیک شده‌است. تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نیز از این پس به نتیجه خواهد رسید. تشکیل این کمیته پیشتر بخاطر اعتراضی که از سوی دی مستورا در برابر کاندیداها مطرح شده، بیان شد، به تعویق افتاد. زیرا اکثریت کاندیداها از مویدین رژیم بسار اسد بودند. تشکیل این کمیته که پیشتر با حضور نیروهایی آمریکایی شکست خورد حال با خالی کردن صحنه برای پوتین و قاسم سلیمانی چگونه فرجامی خواهد داشت؟

الياس حرفوش:
Related Post