زها حدید معمار بین المللی

زها حدید معمار بین المللی

پنجشنبه گذشته، همه نهادهای مدنی جهان سوگوار یک بانوی عربی بود که منبع افتخار، و نمادی از تمدن بود، و او کسی نیست جز خانم زها حدید، مهندس معماری معروف عراقی. حال آن که در ماه می (اردیبهشت) ۲۰۱۱ جهان از مرگ اسامه بن لادن تروریست خرسند شد! این چه ربطی به آن دارد؟ من نمی خواهم درباره هنر معماری که خانم زها سرآمد آن بود صحبت کنم، زیرا در این زمینه تخصصی ندارم.

با این حال، درگذشت زها، تناقض عجیبی است میان یک مهندس معماری که در یک خانواده معمار متولد نشده بود، ولی به دنبال آبادانی زمین بود، در حالی که اسامه بن لادن که پسر یک «پیمانکار» و معمار بود، برای نابودی زمین و فساد در آن تلاش کرد. زها در سال ۱۹۵۰ در یک خانواده سیاستمدار متولد شد، که هیچ علاقه ای به معماری و هنر نداشتند، و به گفته خودش در یک مصاحبه نادر با روزنامه ما، در سال ۲۰۰۸ زمانی که من سردبیر این روزنامه بودم، او اولین زن عرب بود که به درجه مهندسی معماری جهانی رسید. حال آن که اسامه، رهبر فساد در این زمین، در سال ۱۹۵۲ متولد شد. زها در دانشگاه ریاضیات خواند، در حالی که اسامه تروریست، اقتصاد خواند. زها در زمینه فن آوری در عمران و معماری تلاش کرد، اما اسامه تروریست برای ویرانی تلاش می کرد!

زها به علت سرکوب و آزار و اذیت از عراق مهاجرت کرد، و در آرزوی دیدار دوباره بغداد درگذشت، اما اسامه به دلیل علاقه شوم خود به ویرانی عربستان سعودی از این کشور فرار کرد. زها برای نیکی و خلاقیت در زمین تلاش می کرد، اما اسامه برای فساد و ویرانی زمین تلاش می کرد. زها موفق به کسب جوایز بین المللی زیادی شد که هر مردی آرزوی آن ها را دارد، چه برسد به زنان؛ به طوری که مؤسسات و کشورها برای بستن قرارداد با او رقابت می کردند، در حالی که کشورها و دستگاه های امنیتی برای سر اسامه با هم رقابت داشتند. جهان زها را برای معماری پاس می داشت و از عراق انتقاد می کرد، اما به دنبال اسامه، فرزند پیمانکار و معمار، بود و به علت جستجو و تعقیب اسامه با عربستان سعودی همکاری می کرد و از آن تمجید می کرد. زها به «معماری ساختار شکنی» مشهور بود که « به منظور دستیابی به ساختارهای چشمگیر، عدم تعادل و مجاورت در خطوط و اشکال » را پیشنهاد می کرد، به طوری که سازه هم در خدمت به مالک خود باشد و همزمان با محیط پیرامون هماهنگ باشد. اما اسامه به تأسیس «القاعده» شهرت یافت که خواستار عقب ماندگی، قتل، افراط گرایی، تفرقه و تخریب کشورهای اسلامی پیش از کشورهای غربی بود!

هنگامی که زها درگذشت، جهان سوگوار شد و هنر معماری برای او گریست، زیرا خداوند ما را برای سازندگی زمین آفرید، در حالی که جهان به رهایی از اسامه ادامه می دهد. زها در نشانه های فرهنگی زمین رسوخ کرد، اما اسامه به پرونده ای تبدیل شد که در زمنیه مبارزه با تروریسم  مطالعه می شود. زها در حالی در گذشت که آرزوی بازگشت به عراقی را داشت که اندیشمندان و مبتکران را فراری می دهد، اما اسامه در حالی مرد که آرزوی ویرانی کشورش را داشت که بارها تلاش کرد او را به راه راست بازگرداند. زها به عنوان یک نماد فرهنگی عربی و جهانی درگذشت، و آرزوی سفر به عراقی را داشت که اینک به صورت نمادین به او افتخار می کند، و این حال و روز منطقه ما است به طوری که زندگان برای اثبات وجود برای مردگان سوگواری می کنند نه برای تثبیت ارزش های فرد در گذشته، در حالی که پایان اسامه در تمامی زندگینامه ها، فردی «بی وطن» ثبت شد، چون عربستان سعودی در سال ۱۹۹۴، و پیش از آغاز تروریسم بین المللی اسامه، او را از حق شهروندی محروم کرد و ملیت عربستانی را از او سلب کرد.

در نتیجه، این مقاله یک تصویر لحظه ای خیره کننده مطبوعاتی نیست، بلکه دعوتی برای مطالعه و تحقیق و تأمل و مقایسه است که ممکن است به یافتن نوری در انتهای این تونل بینجامد.