بابک زنجانی

بابک زنجانی

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران از تشکیل جلسه دولت برای تصمیم گیری درباره اموال بابک زنجانی در هفته آینده خبر داده است و گفته است که اموال این فرد بدهکار «به درد وزارت نفت» نمی خورد.

وزیر نفت ایران پنج شنبه شب (۱۹ تیر) در جمع خبرنگاران درباره پرداخت بدهی های بابک زنجانی به وزارت نفت گفت: «اموال او شامل خودرو، هواپیما،زمین و هتل است که به درد وزارت نفت نمی‌خورد.» وی تاکید کرده است که «تمام اموال بابک زنجانی حتی ۴۰ درصد از بدهی وی به وزارت نفت هم نمی شود».

این در حالی است که پیش از این محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در روز ۹ تیر در خصوص پرونده بابک زنجانی گفته بود که «به گفته وی، بابک زنجانی لیست اموال خود را به صورت مکتوب اعلام کرده و این اموال شناسایی شده و چنانچه دولت یا وزارت نفت حاضر به برداشتن اموال باشند کارشناسی می‌شود و به نام دولت یا وزارت نفت انتقال می‌یابد».

اما با توجه به صحبت های وزیر نفت ایران به نظر می رسد که اموال بابک زنجانی برای پرداخت بدهی هایش کافی نیست به طوری که به گفته زنگنه بدون در نظر گرفتن جریمه دیرکرد در پرداخت، بدهی زنجانی بیش از هشت هزار میلیارد تومان است، در حالی که کل اموال او شاید سه هزار میلیارد تومان هم نشود.

وی درباره نحوه پرداخت بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت با بیان اینکه چند روش برای پرداخت بدهی وزارت نفت از اموال بابک زنجانی وجود دارد، گفت:«ما تلاش داریم در جلسه‌ای ویژه که هفته آینده برگزار خواهد شد، در این‌باره تصمیم بگیریم.»

زنگنه در صحبت های خود به روش های جایگزین برای پرداخت بدهی زنجانی به وزارت نفت اشاره نکرده است، اما محسنی اژه ای روز ۹ تیر ماه اعلام کرده بود که « سه دسته افراد از داخل و خارج کشور پیغام داده یا به صورت مستقیم مراجعه کرده‌اند که حاضر هستند بدهی بابک زنجانی را پرداخت و اموال وی را بردارند که این مساله در حال بررسی است.»

محسن قمصری، معاون امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، ۱۳ تیر ماه، گفته بود که بابک زنجانی و نیروی انتظامی که در دولت پیشین عهده‌دار فروش بخشی از نفت خام و میعانات گازی کشور شدند نتوانسته‌اند محموله‌ها را به فروش برسانند و عمده بدهی آقای زنجانی به‌خاطر هزینه نگهداری این محموله‌ها در کشتی‌ است.
بابک زنجانی آذر ماه سال ۹۲ از سوی مقامات قضایی ایران بازداشت شد. وی متهم به تصرف غیر قانونی میلیاردها دلار دارایی دولت ایران است.

بابک زنجانی به گفته خودش دارای بیش از ۷۰ شرکت از جمله شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم، «اولین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی» در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان است.