سرباز آمریکایی در زندان ابوغریب - عکس آژانش خبر فرانسه

سرباز آمریکایی در زندان ابوغریب – عکس آژانش خبر فرانسه

حسن الشمری، وزیر دادگستری عراق، اعلام کرد مقامات این کشور زندان امنیتی ابو غریب که زندان مرکزی بغداد به شمار می رفت، را به دلایل امنیتی تعطیل کردند.

به گزارش آسوشیتد پرس، الشمری امروز سه شنبه ۱۵ آوریل اعلام کرد دو هزار و ۴۰۰ زندانی این زندان به زندان های دیگر در مناطق امن این کشور منتقل شدند. به گفته وی این تدابیر امنیتی به سبب موقعیت جغرافیایی آن و واقع شدن در «منطقه ای ناآرام» اندیشیده شده است.

این زندان در استان عمدتا سنی نشین الانبار واقع شده که شاهد درگیری میان گروه های مرتبط با القاعده و نیروهای دولتی بود.

اواخر مال ژوییه سال گذشته نیروهای شورشی مسلح به زندان ابوغریب حمله کردند و صدها زندانی را فراری دادند. در میان زندانیان فراری داده شده نیروهای شورشی مسلح هم حضور داشتند. ده ها تن از زندانیان و نیروهای امنیتی در این حادثه کشته شدند.

الشمری یادآورشد که کمیته ویژه ای در این وزارتخانه اقدام به توزیع نیروهای این زندان و نگهبانان به دیگر زندان های بغداد کرد.

در سال ۲۰۰۴ ابوغریب به مرکزی برای نگهداری بازداشت شدگان عراقی از سوی نیروهای آمریکایی ها تبدیل شده بود. نام این زندان در پی افشای رسوایی سوء رفتار نظامیان آمریکایی با بازداشت شدگان عراقی بر سر زبانها افتاد.

سفیر اردن در لیبی گروگان گرفته شد

صبح امروز سه شنبه ۱۵ آوریل مردان مسلح به خودروی سفیر اردن در لیبی حمله کرده و با شلیک به راننده وی، او را گروگان گرفتند. سعید الاسود سخنگوی وزارت امور خارجه لیبی اعلام کرد این مردان که صورت خود را با ماسک پوشانده بودند و به خودروی وی حمله کردند. راننده خودرو در این حمله زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

منابع وزارت خارجه اردن بر این باورند که این حمله به فواز العیطان هنگامی رخ داده که او منزلش را ترک می کرده است.

در سال گذشته لیبی شاهد گروگان گیری هایی از این دست بوده است. از آغاز سال گذشته ۵ دیپلمات مصری، یک مقام تونسی، و یک مقام بازرگانی کره جنوبی گروگان گرفته شدند.

این گونه عملیات به خشونت هم کشیده شدند. در ماه دسامبر سال گذشته یک معلم آمریکایی در بنغازی کشته شد، در ماه ژانویه یک مرد بریتانیایی و یک زن نیوزیلندی در ساحل غربی این کشور به شیوه اعدام به ضرب گلوله کشته شدند.

دولت لیبی تا کنون قادر به خلع سلاح شورشیان مسلح نبوده است. مجلس ایران کشور هم از تفرقه شدید میان اعضا رنج می برد و این امر طرابلس را ضعیف تر کرده است.