برای جایزه شیخ سلطان القاسمی در جشنواره تئاتر عربی رقابت می‌کند

قاهره: دالیا عاصم

تئاترهای شرکت‌کننده در یازدهمین دوره جشنواره تئاتر عربی که از سوی هیئت تئاتر عربی در قاهره برگزار می‌شود، به موضوعات بسیار حساس که در تضاد با واقعیت عربی هستند، می‌پردازد.
ملودرام «زنان بدون تصویر» به کارگردانی ایاد شطناوی که اخیراً در سالن تئاتر ملی در العتبه اجرا شد، مسائل جامعه مسلط بر زنان و تلاش آنها برای شورش و طغیان بر واقعیت زندگی خود در جوامع مردسالار از یک سو، و قوانین ظالمانه‌ای که زنان بر یکدیگر تحمیل می‌کنند از سوی دیگر، می‌پردازد.
متن، قهرمان این تئاتر اردنی است که با برخی از حرکات ساده هنرپیشه‌های زن و جلاد همراه شده‌است، زندگی «زن متعهد»، «زنان شب» و «زنان دانشگاهی» و ظلمی که بر هریک از آنها اعمال می‌شود را به نمایش می‌گذارد.
علی العلیان بازیگر نقش جلاد در این نمایش در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «این نمایش بر یک متن قوی متمرکز شده که سعی دارد آگاهی عمومی را به چالش کشیده و احساساتش را تحریک کند و سپس واقعیت اجتماعی جهان عرب در زمینه مسائل زنان را تغییر دهد».
عبدالامیر الشمخی نویسنده عراقی این نمایشنامه نیز گفت: «من در حال تهیه نسخه انگلیسی این نمایش هستم تا آن را توسط یک گروه کانادایی اجرا کنیم. در متن این نمایشنامه یک بعد انسانی وجود دارد که مخاطب آن فقط زن عرب نیست، بلکه با توجه به دیدگاه اجتماعی و قانون قدرت که بر زندگی سایه افکنده، به رنج بشریت از ظلم و بی‌عدالتی می‌پردازد».
کارگردان این تئاتر نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» اشاره کرد: « «زنان بدون تصویر» واقعیت زندگی زنان عرب در همه طبقات اجتماعی جامعه عربی را به تصویر می‌کشد. نویسنده این نمایشنامه توانسته زن را به عنوان محور اصلی نمایش نشان دهد. این تئاتر تجربه جدیدی در تئاتر آزاد است که سعی دارد روش‌های متمرکز در رویکرد تئاتر را ارائه دهد».