ژنرال ایرانی خشمگین بیرون آمد و تعقیب مالکی را محاکمه الگوی شیعی در دولت دانست > اولین اختلاف بین مرجعیت و تهران و سیستانی مردد در دیدار با فرمانده نیروی قدس

ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران

ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران

روز گذشته منابع بلند پایه برای «الشرق الأوسط»، جزئیات دیدار طوفانی دو روز پیش بین حیدر العبادی نخست وزیر عراق و ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران را فاش کردند. این دیدار طی مشارکت سلیمانی در نشست کمیسیون سیاسی ائتلاف ملی شیعه حاکم صورت گرفت.

یک منبع ارشد در تماسی تلفنی که از لندن با او انجام شد گفت که العبادی به هنگام ورود به محل نشست کمیسیون سیاسی ائتلاف ملی به ریاست ابراهیم جعفری، که با مشارکت نوری المالکی معاون برکنار شده رئیس جمهور، و عمار الحکیم رهبر شورای عالی اسلامی، و هادی العامری رهبر سازمان بدر، و مقتدا صدر نماینده جریان صدر، تشکیل شده بود، با حضور قاسم سلیمانی شگفت زده شد که از سوی رهبران ایران مأموریت داشت از محاکمه نوری المالکی، نخست وزیر سابق، و یا گشودن هر پرونده ای بر ضد او که ممکن است در نهایت نه تنها به محاکمه یک شخص بلکه به محاکمه الگوی شیعه در حکومت منجر شود، ممانعت کند».

این منبع افزود: «هنگامی که سلیمانی شروع به صحبت درباره اصلاحاتی که العبادی انجام می دهد کرد، نشان می داد که بسیاری ها از آن رضایت ندارند، به ویژه آن هایی که می تواند برای مالکی مشکل آفرین باشد؛ و العبادی به شدت درباره سخنان سلیمانی اعتراض کرد، که این امر موجب شد سلیمانی خشمگین شود و نشست را ترک کند، و باعث شگفتی همه رهبران ائتلاف ملی شد که تصور نمی کردند العبادی تا این حد جرأت پیدا کند که به شخصی در جایگاه و وزن سلیمانی به گونه ای برخورد کند که نوعی توهین به شمار می آید».

این منبع همچنین فاش کرد: «سلیمانی هم اینک در شهر نجف است تا با علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعه دیدار کند، و به نظر می رسد تا کنون وقتی برای او تعیین نشده است». وی توضیح داد که تقریباً این اولین اختلافی است که بین مرجعیت در نجف، که اصلاحات را حمایت می کند و آن را به علت فسادی که در دولت گسترده شده است کاملاً مشروع می داند و هیچ ارتباطی به نگرانی از مسئله سلطه و دولت دینی یا مدنی ندارد، با ایران است که از این امر موضع گیری خاصی دارد، هر چند در اصل به مالکی مربوط می شود». این منبع آگاه درباره وضعیت مالکی تحت این شرایط جدید، گفت: «مالکی، که از ایران کمک خواست، در حال حاضر در موقعیت ضعیفی قرار دارد، بلکه ضعیف ترین موقعیت وی پس از شکست اولین تجربه ایران با العبادی است».