طرفداران جنبش شیعه حوثی در صنعا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

طرفداران جنبش شیعه حوثی در صنعا – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

عبدربه منصور هادی رییس جمهور یمن روز سه شنبه در جلسه ای در کاخ ریاست جمهوری این کشور گفته است که تصرف صنعا توسط حوثی ها نتیجه دسیسه خارجی و داخلی بود و هشدار داد که بحران کنونی ممکن است کشور را به جنگ داخلی بکشاند.

منصور هادی به اعضای کابینه، پارلمان و مجلس شورا گفت: «دسیسه خارجی و داخلی در جریان است که هدف آن ممانعت از اینست که یمنن انتقال صلح آمیز را تجربه کند.»

اظهارات منصور هادی کمتر از ۴۸ ساعت پس از آن ادا می شود که دولت مرکزی و شیعیان حوثی توافقی با میانجیگری سازمان ملل را برای پایان دادن به بحران یک ماهه امضا کردند، بحرانی که طی آن پس از خشونت های پراکنده که بر اثر آنها بیش از ۳۰۰ نفر کشته شدند، حوثی ها کنترل بعضی ساختمان های دولتی در صنعا را در دست گرفتند.

طی یک ماه پیش، طرفداران حوثی ها شماری از اردوگاه های اعتراض در سراسر صنعا را در کنترل گرفتند و خواستار تشکیل دولتی فراگیر تر و لغو برنامه جنجالی قطع یارانه سوخت شدند.

رییس جمهور یمن در سخنان خود صراحتا به هیچ کشور خارجی درباره برنامه ریزی بحران اخیر اتهام وارد نکرد، اما بسیاری ناظران معتقدند که انگشت اتهام او به سوی ایران گرفته شده است.

خبرگزاری رسمی صبا به نقل از منصور هادی اعلام کرد: «بسیاری از قدرت ها دور هم جمع شدند، یا آنهایی که منافع خود در یمن را از دست داده بودند و یا آنهایی که با انگیزه های شخصی، به جای افراد درصدد انتقام از کشورشان برآمدند و یا فرصت طلبانی که از هر گونه فاجعه ای برای حمله به کشور بهره برداری می کنند.»

عبدربه منصور هادی قول داد که به رغم چالش ها، امنیت و ثبات را در یمن برقرار خواهد کرد و برای به اجرا در آوردن نتایج کنفرانس گفتگوی ملی تلاش خواهد کرد.

دکتر فارس السقاف، مشاور ریاست جمهوری یمن در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: «ارزیابی اولیه من درباره اجرای توافق آنست که این توافق به خوبی و با روانی در حال اجرا است و می توانم بگویم که آتش بس در شب امضای توافق برقرار بود، و اکنون ما در حال گذر از فرایند اجرای بندهای باقی مانده [توافق] هستیم.»

به گفته سقاف، اکنون مهم ترین دغدغه، انتصاب نخست وزیر جدید و تعیین دو مشاور ریاست جمهوری از میان اعضای سازمان حوثی انصارالله و جنبش جدایی طلب الحراک مستقر در جنوب یمن است. وی گفت که پس از آن تحصن های حوثی ها به تدریج برچیده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای رییس جمهور یمن مبنی بر توطئه خارجی در ورای تصرف صنعا توسط حوثی ها گفت که علت آنچه در یمن رخ می دهد «باقی مانده های رژیم قبلی هستند که در مقابل تغییرات مقاومت می کنند و تصور می کنند که اینها تغییر به نفع آنها نیست.»

در این میان، هزاران نفر از طرفداران حوثی ها با راهپیمایی در خیابان های صنعا تصرف موفقیت آمیز ساختمان های دولتی را جشن گرفتند.

عبدالمالک حوثی رهبر حوثی ها در سخنانی از مقرش در استان صعده در مرز عربستان سعودی، با اشاره به مبارزان سنی رادیکال القاعده در شبه جزیره عربستان وعده داد که حوثی ها، «مانع باقی مانده» را نیز برخواهند چید.