سلیم الجبوری رییس جدید پارلمان عراق - عکس از اسوشیتدپرس

سلیم الجبوری رییس جدید پارلمان عراق – عکس از اسوشیتدپرس

در حالی که ناظران و کارشناسان انتخاب سلیم الجبوری به عنوان رییس جدید پارلمان عراق را گامی در جهت رفع بحران در این کشور توصیف کرده اند، خبرهای جدید حاکی از آنست که وی، تهران را به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی خود برگزیده است.

حسن شیخ الاسلام معاون بین الملل رییس پارلمان ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است که آقای الجبوری برای شرکت در کنفرانس تروییکای بین المجالس کشورهای اسلامی سه شنبه هفته آینده به تهران سفر می کند.

به گفته آقای شیخ الاسلام، این نشست با حضور کشورهای ایران، سودان و مالی برگزار می‌شود که در این میان از پاکستان، سوریه، فلسطین و عراق هم برای حضور در کنفرانس دعوت شده است.

این کنفرانس قرار است با هدف بررسی حملات اسرائیل به غزه هفته آینده در تهران برگزار شود.

نمایندگان پارلمان عراق پس از برگزاری دو جلسه بدون نتیجه برای انتخاب رییس پارلمان، رییس جمهور، نخست وزیر و در نهایت تشکیل دولت جدید در این کشور روز سه شنبه موفق شدند سلیم الجبوری را به عنوان رییس پارلمان انتخاب کنند.

وی که سیاستمداری سنی مذهب است با پشت سر گذاشتن اسامه النجیفی و با بدست آوردن ۱۹۴ رای از مجموع ۲۷۲ رای نمایندگان انتخاب شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید رأی‌گیری بصورت محرمامه انجام گرفت و شمارش آرا نشان داد سلیم الجبوری، نماینده سنی مردم دیاله در پارلمان، با کسب ۱۹۴ رای از مجموع ۲۷۲ رای نمایندگان، به عنوان رئیس انتخاب شد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه از انتخاب رییس جدید پارلمان عراق استقبال کرد و آن را «نخستین گام در روند تشکیل دولت جدید که بتواند به حقوق، آرمان‌ها و نگرانی‌های مشروع تمام طرف‌ها در عراق بپردازد» نامید.

بر اساس قانون اساسی عراق، پارلمان آن کشور از هنگام انتخاب رییس مجلس ۳۰ روز فرصت دارد تا رییس جمهور را انتخاب کند و اوهم پس از آن ۱۵ روز فرصت دارد تا از رهبر بزرگترین بلوک پارلمانی بخواهد دولت جدید را تشکیل دهد. پس از آن نخست وزیر انتخاب خواهد شد.

ناظران و قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکنون بارها درباره ادامه شکاف میان جریان‌های سیاسی همزمان با بحران امنیتی در این کشورهشدار داده اند، و در این میان انتخاب رییس پارلمان می تواند گامی در جهت حل و فصل بحران سیاسی و اختلافات احزاب و فرقه ها در این کشور تلقی شود.

بر اساس توافقی که از سال ۲۰۰۳ میان گروه‌های سیاسی عراق حال شده است ریاست پارلمان به اهل تسنن و ریاست‌جمهوری به کردها و پست نخست‌وزیری عراق به شیعیان، اختصاص یافته است اگر چه در متن قانون اساسی عراق چنین تقسیم بندی وجود ندارد.

الجبوری، عضو پارلمان عراق از فهرست «العراقیه الوطنیه» و متولد منطقه المقدادیه در استان دیالی واقع در شرق عراق است که در سال ۲۰۱۰ نیز یکی از نمایندگان پارلمان بود.