رییس دولت امارات

رییس دولت امارات

در حالی که رابطه ایران و امارات در سال های اخیر با تنش هایی همراه بوده است، به نظر می رسد دولت روحانی خواهان کاهش این ناملایمات و بهبود روابط است و رییس امارات به دعوت حسن روحانی رییس جمهور ایران به این کشور سفر می کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفر به ابوظبی، دعوت رییس جمهور ایران را تقدیم «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان» رییس امارات متحده عربی کرد. رییس امارات ضمن پذیرش دعوت اعلام کرد که زمان این سفر را در آینده ای نزدیک اعلام خواهد کرد.

حسن روحانی در حالی ریاست جمهوری خود را آغاز کرد که دولت احمدی نژاد در عمر هشت ساله خود ایران را وارد انزوای بی سابقه بین المللی کرده بود و ایران با شدیدترین تحریم های اقتصادی مواجه شده است. از اینرو دولت جدید بهبود روابط خارجی و خروج از انزوای بین المللی را در صدر برنامه های خود قرار داد.

دولت روحانی در اولین اقدام های خود تلاش کرد تا اعتماد کشورهای غربی را جلب کند و از فشاهارهای ناشی از فعالیت های هسته ای ایران، کم کند. به نظر می رسد ایران در برنامه خود نه تنها برای بهبود روابط با کشورهای غربی قدم برداشته است، بلکه برای بهتر شدن روابط با کشورهای همسایه و عربی نیز گام برداشته است.

بهبود روابط با کشورهای همسایه، به ویژه کشورهای عربی و اسلامی از شعارهای انتخاباتی روحانی بود.

محمد جواد ظریف، اصلی ترین مهره سیاست خارجی ایران بعد از توافق نشست گروه ۵+۱ در ژنو، در یادداشتی در روزنامه «الشرق الاوسط»، روابط با همسایگان را اولویت دستگاه دیپلماسی ایران عنوان و تاکید کرده بود که «دست دوستی و اتحاد اسلامی به سوی همسایگان خود دراز می‌کنیم و به آنها تضمین می‌دهیم که می‌توانند به ما به عنوان یک شریک قابل اعتماد تکیه کنند.»

در همین راستا، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی روز جمعه ۲۹ نوامبر به تهران سفر کرد و با رییس جمهور و وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. در این سفر بر گسترش روابط ایران و امارات تاکید شد.

مرضیه افخم سخنگوی وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۶ آذر (۲۷ نوامبر) پیش از ورود وزیر خارجه امارات به تهران، در جمع خبرنگاران گفته بود: «اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی تحکیم و توسعه همه جانبه روابط با کشورهای اسلامی و عربی به خصوص کشورهای منطقه مهم و حساس خلیج فارس است.»

دو روز بعد از این سفر، محمد جواد ظریف سفر خود به برخی از کشورهای عربی را آغاز کرد و به کشورهای کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی سفر کرد.

ظریف به منظور شرکت در دومین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کویت که پس از وقفه هفت ساله روز اول دسامبر برگزار شد، به این کشور سفر کرد.

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با شیخ «صباح خالد الصباح» وزیر امور خارجه کویت گفت: «ما معتقدیم دوران جدیدی در روابط ایران و منطقه آغاز شده است و باید با اهتمام همه کشورهای منطقه به فصل جدیدی از روابط صمیمانه تبدیل شود.»