دمام: میرزا الخویلدی

فیلم کوتاه «ایقظنی»‌ (بیدارم کن)‌ به کارگردانی خانم ریم البیات از عربستان سعودی برنده جایزه بهترین کارگردانی فیلم کوتاه جشنواره فیلم مادرید شد.

بازیگر نقش اول این فیلم زنی به نام «سلام» در گیر و دار بحران میانسالی می کوشد تا با وجود موانع اجتماعی علاقمندی های هنری خود را بازیابد. «سلام» تک و تنها و منزوی است و با نگاه منفی جامعه روبروست. او پنهانی به آموزش رقص می پردازد اما حس عذاب وجدان همراه همیشگی اوست..

این فیلم داستان زنی است که در جستجوی هویت و شخصیت خود بوده و در این مسیر دچار رفتار دو گانه یا دورویی اجتماعی می شود.

ابراهیم الحساوی و سمر البیات (خواهر کارگردان فیلم ریم البیات) و عهد کامل و سماح زیدان و راشد الورثان و فیصل الدوخی بازیگران اصلی این فیلم هستند. تهیه کننده فیلم احمد الشایب است. این فیلم در دوره گذشته جشنواره فیلم دوبی در گروه فیلم کوتاه خلیجی هم به نمایش گذاشته شد.

ریم سمیر البیات کارگردان سینما با تجربه هنری ویژه موفق به تقدیم آثار قابل توجهی شده است از جمله فیلم «الدمیه»‌ (عروسک)‌ و «الظلال»‌ (سایه)‌ و دو فیلم مستند با همکاری وزارت أمور خارجه عربستان سعودی و حالا فیلم کوتاه «ایقظنی».

ریم البیات در سال ۲۰۰۵ موفق به دریافت مدرک لیسانس عکاسی از موسسه هنرهای معاصر بریتانیا شد و در سال ۲۰۰۸ یک دوره آموزشی هم در همین موسسه گذراند. آثار ریم به مشکلات زنان در عربستان سعودی می پردازد. فیلم «دمیه» در جشنواره فیلم بهار عربی در پاریس برنده بهترین کارگردانی شد. این فیلم داستان دختری به نام «اصیله» است که بر خلاف تمایل مجبور به ازدواج می شود. مساله ازدواج دختران کم سن و سال و خشونت علیه زنان در این فیلم مورد بررسی قرار می گیرد.