Categories: خبر

ریاض و پاریس با ۱۰ توافق نامه مشارکت استراتژیک خود را آغاز می کنند

قراردادهایی به ارزش ۱۲ میلیارد یورو برای خرید ۲۳ فروند بالگرد و ۳۰ هواپیما برای خطوط هوایی.. ساخت دو رآکتور هسته ای

رئیس جمهور فرانسه به هنگام استقبال از جانشین ولیعهد در کاخ الیزه در پاریس – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

عربستان سعودی و فرانسه ، پس از امضای ۱۰ توافقنامه نظامی و هسته ای به ارزش ۱۲ میلیارد یورو، برای خرید ۲۳ فروند بالگرد نظامی و ۳۰ هواپیمای مسافربری و ساخت دو رآکتور هسته ای، دوره جدیدی از همکاری های استراتژیک را آغاز کردند.

این توافقنامه ها روز گذشته در کاخ الیزه در پاریس با حضور فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و معاون دوم رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان سعودی و رئیس کمیته هماهنگی دائمی عربستان سعودی و فرانسه، به امضا رسیدند.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر همتای عربستانی خود، امضای این قراردادها را «تحکیم مشارکت و دادن ابعاد جدید به آن» توصیف کرد. در همین حال الجبیر بر علاقمندی ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی بر تعمیق روابط با فرانسه تأکید کرد.

سفر جانشین ولیعهد، تأکیدی بر علاقمندی دو طرف برای برپایی مشارکت استراتژیک و استثنائی و دفع آن به سوی افق های جدید و سرعت بخشیدن به ساخت طبقات آن است. بنا به گفته یک منبع دیپلماتیک فرانسوی آگاه، دو طرف مصمم به «سرعت بخشیدن» ساخت این رابطه و «عدم اتلاف وقت» هستند.

یکی از سالن های کاخ ریاست جمهوری شاهد مراسم امضای قرار دادها با حضور هیئت های رسمی عربستانی و فرانسوی و مسؤلان شرکت های مربوطه بود، و تبادل اسناد در مقابل چشم اولاند و شاهزاده محمد بن سلمان صورت گرفت.

دکتر علی بن محمد القرنی کاردار عربستان سعودی در فرانسه به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت که در دیدگاه های ریاض و پاریس درباره قضایای منطقه ای و به ویژه پرونده هسته ای ایران و بحران سوریه و نبرد با تروریسم و مبارزه با سازمان داعش، انطباق کامل وجود دارد.

قرار است امروز، جان اف لو دریان وزیر دفاع فرانسه، با جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی در محل اقامت وی در پاریس دیدار کند، به طوری که پرونده های دفاعی و نظامی در رأس موضوعات مورد بحث قرار خواهند داشت.

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post