پادشاه عربستان سعودی: خلیج در موضوع صحرا به مراکش کمک می کند * ملک حمد: نشست آمریکا – خلیج نشان دهنده سطح عالی روابط است

ملک سلمان و شاه محمد ششم به همراه دیگر سران کشورهای خلیجی در عکسی یادگاری به مناسبت نشست خلیجی- مراکشی – عکس از بشیر صالح

ملک سلمان و شاه محمد ششم به همراه دیگر سران کشورهای خلیجی در عکسی یادگاری به مناسبت نشست خلیجی- مراکشی – عکس از بشیر صالح

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی روز گذشته در ریاض با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد. در این نشست رسمی همکاری دوجانبه بین دو کشور، اوضاع در منطقه خاورمیانه و دیگر مسائل از جمله مبارزه با تروریسم بررسی شد.

ملک سلمان پیش از این نشست، اجلاس خلیج- مراکش را افتتاح کرد و بر قدردانی عربستان سعودی و کشورهای شورای همکاری خلیج از مراکش برای ایستادگی و پشتیبانی این کشور از تمام مسائل مورد توجه کشورهای خلیجی تأکید کرد. وی همچنین بر حمایت کشورهای شورای همکاری خلیج و پشتیبانی این کشورها از مراکش در تمامی مسائل سیاسی و امنیتی، و در رأس آن ها مسئله صحرای غربی تأکید کرد.

شاه محمد ششم پادشاه مراکش نیز طی نشست در سخنانی بر همکاری هایی که کشورش را با کشورهای خلیج پیوند می دهد تأکید کرد و گفت: «همکاری ما زاده منافع معمولی یا زودگذر نیست بلکه این همکاری قدرت خود را از ایمان صادقانه به سرنوشت مشترک و هماهنگی دیدگاه در خصوص مسائل مشترک به دست می آورد». وی تأکید کرد این نشست در یک شرایط دشوار  برگزاری می شود زیرا منطقه عربی تحت تأثیر تلاش هایی برای تغییر نظام و تقسیم کشورها قرار دارد، همان گونه که در عراق و سوریه و لیبی اتفاق افتاده است، و فرزندان جهان عرب را با کشتار و آوارگی مواجه کرده است».

نشست خلیج- مراکش در بیانیه مشترکی بر پایبندی دو طرف به دفاع مشترک از امنیت و ثبات کشورهای منطقه، و همچنین مقابله با هر گونه تلاشی با هدف بی ثبات کردن امنیت و ثبات و انتشار جدایی طلبی و تبعیض نژادی برای ترسیم نقشه کشورها و یا تقسیم آن ها تأکید کرد.

این نشست تأکید کرد: « کشورهای شورای همکاری خلیج و مراکش یک بلوک متحد استراتژیک را تشکیل می دهند به طوری که امنیت هر کشوری تحت تاثیر امنیت کشورهای دیگر قرار می گیرد». در این بیانیه آمده است: «این نشست موجب تقویت همکاری استراتژیک میان کشورهای شورای همکاری و رباط شد. و همچنین موجب هماهنگی مواضع برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای فرا روی کشورهای عربی، و تبادل دیدگاه ها در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی شد، به طوری که سران این کشورها رضایت خود را از پیشرفت مداوم در کار مشترک برای تحقق این همکاری استراتژیک ابراز کردند که بر اساس برنامه هایی است که ابعاد و اهداف آن ها در راستای تقویت مسیر توسعه انسانی و تسهیل تجارت و تحریک سرمایه گذاری تعیین شده است.

سران کشورهای خلیج و مراکش موضع اولیه خود را از مسئله صحرای مراکش مشخص کرده و بر مراکشی بودن این صحرا، و حمایت از ابتکار عمل خودمختاری به عنوان اصلی برای حل و فصل هر مناقشه ای تأکید کردند.

از سوی دیگر ریاض امروز میزبان نشست خلیج- آمریکا خواهد بود که در آن سران کشورهای شورای همکاری خلیج با حضور پرزیدنت اوباما به بررسی پرونده های منطقه ای خواهند پرداخت. قرار است در این نشست پرونده های منطقه ای، روابط خلیجی – آمریکایی و موضع گیری از ایران که امنیت منطقه را بی ثبات می کند مورد بررسی قرار گیرند.

ملک حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین در این رابطه گفت، مشارکت کشورش در نشست خلیج – آمریکا، نشان دهنده سطح فوق العاده ای است که روبط دو جانبه به آن رسیده است، و میزان موفقیت روش گفت و گو و ادامه مشاوره در مورد مسائل مهم را تأکید می کند.