رویترز: عراق قرارداد ۱۹۵ میلیون دلاری خرید اسلحه با ایران امضا کرد


در حالی که خبرگزاری رویترز گزارشی را مبنی بر امضای قرارداد تسلیحاتی بین ایران و عراق منتشر کرد که این خبر موجب واکنش وزارت امور خارجه آمریکا شد، اما از سوی دیگر مقامات ایرانی این خبر را تکذیب کردندو اعلام کردند که قراردادی در این زمینه با عراق امضا نشده است.

خبرگزاری رویتز از بغداد، روز دوشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) گزارش داد که اسنادی را به دست آورده که نشان می دهد عراق قرارداد خرید ۱۹۵ میلیون دلار اسلحه را با ایران امضا کرده است.

این خبرگزاری مدعی شده است که این قرارداد به امضای وزرای دفاع ایران و عراق رسیده است و امضای آن به چهار ماه قبل بر می گردد.

وزارت امور خارجه آمریکا در پی انتشار این خبر واکنش نشان داد و این گزارش را بسیار نگران کننده خواند و اعلام کرد: در صورتی صحت این گزارش ها، قطعنامه سازمان ملل متخد در ممنوعیت تبادل تسلیحاتی با ایران نقض شده است.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که از دولت عراق در خصوص این گزارش ها توضیح خواسته شده است.

حسن دانایی سفیر ایران در عراق خبر رویترز را ادعا دانسته است و در پاسخ به نگرانی آمریکا گفت: «چنین قراردادی درباره تسلیحات که اعلام شده، بین ایران و عراق منعقد نشده است، البته در صورتی که عراقی ها نیاز نظامی داشته باشند و از ما تقاضا کنند، ما با توجه به توانی که داریم این مسئله را بررسی خواهیم کرد.»

خبرگزاری رویترز در گزارش خود می گوید که دو قراداد امضا شده با صنایع الکترونیک ایران شامل خرید انواع مهمات و عینک های دید در روز و شب، همچنین تجهیزات ارتباطاتی و محافظتی علیه مواد شیمیایی است.

بر اساس گزارش رویترز، شش قرارداد از هشت قرارداد امضا شده با سازمان صنایع دفاعی ایران بسته شده است و بر اساس آن ایران متعهد شده است که اسلحه سبک و نیمه سبک، خمپاره انداز، مهمات تانک و توپخانه به عراق بفروشد.

همچنین رویترز در گزارش خود به نقل از یک دیپلمات شورای امنیت که نامش را ذکر نکرده نوشته است شورای امنیت سازمان ملل متحد از این قرارداد با خبر بوده و از آن ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش آمده است که تاریخ تحویل این تسلیحات در قرارداد مشخص نشده است.

عراق بخش عمده تسلیحات خود را از آمریکا دریافت می کند. در پی افزایش خشونت و درگیری ها در عراق، آمریکا به بغداد وعده داد که فروش تسلیحات به این کشور را تسریع بخشد.

الشرق الاوسط:
Related Post