۱۲ سال تلاش برای رسیدن به رویای کودکی

اشبیلیه: شوقی الریس

خوزه لوئیس رومیرو تاجر اسپانیایی که در روستای باراداس در نزدیکی شهر اشبیلیه زندگی می‌کند، زندگی خود را به چرخیدن در شهرها و روستاهایی اسپانیایی گذراند تا محصولاتی که از مراکش وارد کرده را بفروشد، تا اینکه تصمیم گرفت رویای کودکی خود را برآورده کند. رویایی که از کودکی و از روزی که با پدرش به قصر الحمرا در شهر گرانادا رفته بود ، همراه او بود.
خوزه لویس با همسرش در یک خانه سنتی اسپانیایی زندگی می‌کند، خانه‌ای که دیوارهایش مانند همه خانه‌های روستایی اسپانیا با آهک سفید پوشانده شده است ، دیوارهایی که نور آفتاب در تمام طول سال به آن می‌تابد، خانه‌ای که از ظاهر خارجی‌اش نمی توان فهمید که چه شاهکار معماری و هنری درون آن نهفته است.
رومیرو خانه خود را دقیقا مانند قصر الحمرا بنا کرده، قصری که امرای عباسی در اواخر قرن نهم در ارتفاعات مشرف به دریای مدیترانه و قله‌های برفی سیرا نوادا در شهر گرانادا بنا کردند.
قصر الحمرا همچنان به عنوان یک تحفه از معماری اسلامی و نماد زندگی فاخر عرب‌ها در غرب شناخته می‌شود. این بنا از لحاظ تعداد بازدیدکنندگان در رأس آثار تاریخی اسپانیا قرار دارد.


خوزه پس از ۱۰۰ بار بازدید از قصر الحمرا و مراجعه به ده‌ها کتاب تخصصی و صرف همه درآمد زندگی‌اش، ۱۲ سال را برای انجام این پروژه صرف کرد و شخصا بر همه مراحل آن نظارت داشت.
وی بهترین مصالح ساختمانی را در ساخت این خانه به کار برده ، کما اینکه از ماهرترین متخصصان اسپانیایی و هنرمندان مراکشی بهره برده است . او برای اطمینان از صحت آیه‌ها و اشعار بکار رفته روی دیوارهای خانه از برخی از اسپانیایی‌های عرب زبان کمک گرفت.
همسرش می‌گوید: خوزه ساعت‌های طولانی از روز را به کار مشغول بود و تمامی زندگی‌اش را بدون هرگونه فعالیت یا سرگرمی صرف انجام پروژه خود کرد.
خوزه و همسرش در طول مدت ساخت این خانه در آپارتمانی در روستا زندگی می‌کردند و در سال ۲۰۰۵ و پس از اتمام قصر خود به آن منتقل شدند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ درهای خانه خود را در روزهای جمعه و شنبه برای بازدید عمومی گشودند. پسر ارشد آنان راهنمای بازدیدکنندگان از قصر است.


تاکنون ۱۸ هزار نفر از این قصر بازدید کرده‌اند که عمده آنان گردشگران خارجی می‌باشند. درون خانه باغی بسیار زیبا همانند باغ قصر الحمرا وجود دارد.
خوزه می‌گوید: تاکنون پیشنهادهای بسیاری برای خرید این خانه دریافت کرده‌ام که یکی از آنها یک چک سفید بود، اما بعضی از چیزها فروشی نیستند، بخش اعظم زندگی و آرزوهای من بین این دیورها و زیر این گنبد قرار گرفته است.