«رویاروئی» عون و «حزب الله» به دلیل حضور «سنی‌های ۸ مارس» در دولت

رییس جمهور لبنان پس از اعلام موضع خود تکنون هیچ تماسی با «حزب الله» نداشته است

سعد حریری نخست وزیر لبنان به منظور سفر چند روزه، بیروت را به مقصد پاریس ترک کرد. این در حالی است که «گره سنی‌ها» که مانع از تشکیل دولت می‌شود، به «رویاروئی» میان «حزب الله» و میشل عون رئیس جمهور این کشور تبدیل شده است.
به گزارش الشرق الاوسط، عون در اظهارات اخیر خود تأکید کرد؛ حضور «سنی‌های جریان ۸ مارس» در دولت به ناحق است.
منابع آگاه به «الشرق الاوسط» گفتند که مذاکره‌ها بر سر حل مشکل سنی‌ها در کابینه جدید همچنان در حال انجام است اما هیچ‌گونه تماسی تاکنون بین «حزب الله» و میشل عون رییس جمهور این کشور پس از اظهارات اخیر وی برقرار نشده است.
این منابع آگاه همچنین اعلام کردند که «حزب الله» نیز تا کنون درباره این موضوع، هیچ موضع‌گیری نگرفته است. و انتظار می‌رود این تحولات هیچ‌ تأثیری بر روابط این دو طرف نخواهد گذاشت چراکه عون بارها حمایت خود را از «حزب الله» اعلام کرده است و تروریستی خواندن آن را رد کرده است.
عون در یک مصاحبه تلویزیونی به مناسبت دومین سالگرد انتخاب خود به عنوان رییس جمهور، با اشاره به مشکل «سنی‌ها» گفت: «این گروه که در حال حاضر به دنبال سهم‌خواهی در کابینه دولت هستند، در قالب افراد تک هستند و ما باید به صورت گروهی با حفظ معیارها اقدام کنیم، و آنچه برای ما مهم است عدم تضعیف نخست‌وزیر است، چراکه وی یک سری مسئولیت‌ها دارد وباید قوی باشد و با این گونه بادها نلرزد».
وی با بی ارزش دانستن دولت سهمیه‌ای در لبنان گفت: «ما می خواهیم یک دولت از طریق درک و همبستگی تشکیل دهیم، که در آن بتوانیم بسیاری از کارها را بدست آوریم… اما با تصمیم‌گیری فردی و قرار دادن شرط و شروط، این امر امکان پذیر نیست».
عبدالرحیم مراد نماینده پارلمان این کشور خواستار نمایندگی دوباره شش نماینده سنی سابق در پارلمان شد. وی در گفت و کو با «الشرق الاوسط» گفت: «نماینده بودن ما به عنوان گروه سنی مخالف، یک حق مشروع و طبق معاهده طایف است، همچنین ما باید به رأی دهندگان احترام بگذاریم».
وی با اشاره به موضع‌گیری سعد حریری نخست وزیر منتخب ابراز کرد: «در طول مرحله مشاوره جهت انتخاب و تعیین کابینه، وی برای یک‌بار هم دید مثبت خود نسبت به ما را عنوان نکرد».
وی به نقل از حریری افزود: «این ما بودیم که برای نخست‌وزیر منتخب رأی دادیم و از او حمایت کردیم و آرزوی موفیقیت را برای او خواستیم، اما این راه درست نیست که با ما اینگونه برخورد شود و این چنین از ما بگذرند».
از سوی دیگر، عاصم عراجی نماینده «جریان المستقبل» گفت: «حزب الله از راه این شرط مانع از تشکیل دولت شده است و چوب لای چرخ تشکیل کابینه می‌گذارد، در حالی که حزب نیروهای لبنان روند این عملیات را تسهیل کرد.
عراجی معتقد است که یک کوک پنهان در پشت پرده موقعیت حزب الله است که مانع تراشی می‌کند و گویا یک امری را پنهان می‌کند، شاید بر سر شرایط و تحولات منطقه، شرط بندی می‌کند.

الشرق الاوسط:
Related Post