نقشه جدید سوریه: «داعش» بیشترین قلمرو.. و «ارتش آزاد» کمترین

بسیج نیروهای نظامی ارتش سوریه در شمال این کشور – عکس از الشرق الأوسط

بسیج نیروهای نظامی ارتش سوریه در شمال این کشور – عکس از الشرق الأوسط

نیروهای نظامی سوریه با حمایت جنگنده های روسیه به نزدیکی مرزهای ترکیه در کوه های ترکمن رسیدند. حملات نظامی جدید در نزدیکی مرزها پس از تصریحات ترکیه در خصوص آمادگی آنکارا برای مداخله در سوریه و ایجاد منطقه امن در آن جا صورت می گیرد. روز گذشته برخی منابع از مخالفان سوری گفتند که نیروهای نظام و متحدان آن به مرزهای ترکیه مشرف شدند و به سه کیلومتری آن رسیدند.

آنکارا از نظر سیاسی ، نظامی و مردمی به حال آماده باش در آمد؛ به طوری که یک نشست امنیتی با ریاست احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه برای بررسی آخرین تحولات سوریه برگزار شد. رسانه های ترکیه به نقل از داود اوغلو گفتند که وی تأکید کرد که دستور پاسخ فوری به هر گونه تحولی را داده است که امنیت ترکیه را به خطر بیندازد. منابع رسمی ترکیه به «الشرق الأوسط» گفتند که آنکارا برای متوقف شدن حملات بر این مناطق با متحدان خود در ایالات متحده و همچنین روس ها تماس هایی انجام داده است.

مخالفان سوری از تمرکز رژیم سوریه و متحدان آن برای نبرد «محدود کردن» ارتش آزاد و متحدانش شکایت دارند. دولت موقت سوریه که ائتلاف مخالفان سوری آن را تشکیل داد، نقشه ای آماده کرده است که توزیع نیروها در خاک این کشور را نشان می دهد، به طوری که در این نقشه سازمان «داعش» به میزان ۳۲٫۵ در صد، بیشترین میزان از خاک سوریه را در اختیار دارد و ارتش آزاد و سازمان های دیگر- از جمله «جبهه النصره» – با ۸٫۷ درصد در رده آخر قرار دارند.

اما در یک تحول سیاسی و قابل توجه، احمد طعمه، رئیس دولت مؤقت سوریه روز گذشته در نشست طوفانی کمیسیون سیاسی ائتلاف، استعفای خود را اعلام کرد. طعمه علت استعفای خود را «کودتای نظامیان» اعلام کرد. با این حال پذیرش یا رد استعفای طعمه هنوز اعلام نشده است.